آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۴

چکیده

هدف پژوهش حاضر رابطه سرمایه روانشناختی با درگیری تحصیلی با نقش میانجی گری سبک یادگیری بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری تمامی دانش آموزان دختر مدارس مشکین شهر در سال 1399-400 به تعداد 2325 دانش آموز و نمونه ی آماری تعداد 329 دانش آموز بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران بود. که بوسیله نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو (2007) و پرسشنامه سبک یادگیری کلب (1985) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss 22 و نرم افزار ایموس 24 بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که متغیر سرمایه روانشناختی با سک یادگیری رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین رابطه متغیر سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی مثبت و معنادار می باشد. همچنین رابطه درگیری تحصیلی و سبک یادگیری مثبت و معنادار می باشد. مدل معادلات ساختاری نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود.

The relationship between psychological capital and academic conflict with the mediating role of learning style

Introduction and Objective: The present study aimed to examine the relationship between psychological capital and academic engagement with the mediating role of learning styles. Methodology: This study employed a descriptive correlational design. The statistical population consisted of all female students in schools in Meshkinshahr during the 2019-2020 academic year, totaling 2,325 students. The sample size was 329 students, determined using Cochran's formula, and a simple random sampling method was used. The research tools included the Academic Engagement Questionnaire (Reeve & Tseng, 2011), the Psychological Capital Questionnaire (Luthans & Avolio, 2007), and the Learning Styles Questionnaire (Kolb, 1985). Data analysis was conducted using SPSS 22 and Amos 24 software. Findings: Pearson correlation coefficients revealed a significant positive relationship between psychological capital and learning styles. Additionally, a positive and significant relationship was found between psychological capital and academic engagement. Moreover, there was a positive and significant relationship between academic engagement and learning styles. The structural equation model showed a good fit. Discussion and Conclusion: The results of this study indicated that psychological capital, learning styles, and academic engagement are positively and significantly correlated. Based on these findings, it is recommended that educational and counseling programs be developed to enhance students' psychological capital, thereby improving academic engagement and strengthening optimal learning styles.

تبلیغات