آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۳

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه سواد دیجیتالی، توسعه ی فردی و تعهد شغلی با صلاحیت حرفه ای فردی در معلمان پیش دبستانی با نقش میانجی گری اشتیاق شغلی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه معلمان پیش دبستانی شهر بغداد در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بودند که از بین آنها 200 نفر به روش نمونه گیری دردسترس و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های سواد دیجیتالی (توحیدی اصل و نیک اقبال زاده ،1394)، توسعه ی فردی (پرالت، 2008)، تعهد شغلی (بلاو و همکاران، ۱۹۹۳)، صلاحیت حرفهای فردی (ملایی نژاد، 1391) و اشتیاق شغلی (اوترخت و همکاران،2004) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای Spss نسخه 26 و Pls استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است؛ نتایج حاکی از اثر مستقیم توسعه فردی بر صلاحیت حرفه ای فردی و تعهد شغلی بر صلاحیت حرفه ای فردی می باشد. اما اثر مستقیم سواد دیجیتالی بر صلاحیت حرفه ای فردی معلمان معنادار نبود. هم چنین اشتیاق شغلی در رابطه بین سواد دیجیتالی، توسعه فردی و تعهد شغلی با صلاحیت حرفه ای فردی از نقش میانجی گری برخوردار است(071/0=β) و (903/2t=). نتیجه گیری: با توجه به نقش میانجی اشتیاق شغلی می توان با به کارگیری مداخلات مناسب برای ارتقا اشتیاق شغلی، صلاحیت حرفه ای معلمان را افزایش داد.

The relationship between digital literacy, personal development and career commitment with individual professional competence in preschool teachers with the mediating role of job enthusiasm

Aim:The purpose of this research is to determine the relationship between digital literacy, personal development and job commitment with individual professional competence in preschool teachers: the mediating role of job enthusiasm. Method:The descriptive research method was correlation type. The statistical population was all the preschool teachers of Baghdad city in the academic year 1402-1403, of which 200 were selected using the available sampling method and research tools including digital literacy questionnaires (Tawhidi Asl and Nik Iqbalzadeh, 2014), personal development (Peralt, 2008), job commitment (Blau et al., 1993), individual professional competence (Molainejad, 2011) and job enthusiasm (Utrecht et al., 2004). Data were analyzed by using Spss26 and PLS 3.2.8 software. Finding: The results of the findings showed that the research model has a good fit. Findings indicate the direct effect of personal development and job commitment on individual professional competence. But the direct effect of digital literacy on individual professional competence of teachers was not significant. Also, job enthusiasm has a mediating role in the relationship between digital literacy, personal development, and job commitment with individual professional competence. (β=0.071) and (t=2.903). Conclusion: Considering the mediating role of job enthusiasm, the professional competence of teachers can be increased by using appropriate interventions to promote job enthusiasm.

تبلیغات