نگرش معلمان نسبت به برنامه درسی تربیت اخلاق فردی دانش آموزان دوره دوم متوسطه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
            حوزههای تخصصی: 
        
                                                                                        
                                                                                        
                                    شماره صفحات: 
                                    ۱ - ۹                                
                                                                                        
                                    دریافت مقاله                                
                                                    آرشیو
چکیده
در آموزه های اسلامی مراد از تربیت اخلاقی گسترش دانش بایدها و نبایدهای انسان است تا برای رفتار بر اساس دانش ترغیب شود. این پژوهش با هدف شناسایی نگرش معلمان نسبت به برنامه درسی تربیت اخلاق فردی دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و بر اساس داده های کمی انجام گرفت. جامعه آماری را معلمان دوره متوسطه دارای ده سال سابقه تدریس در رشته های برنامه ریزی درسی، معارف اسلامی و الهیات در شهرهای خمین و اراک در سال ۱۴۰۰ تشکیل دادند. حجم نمونه به موجب جدول نمونه گیری مورگان ۱۰۳ نفر بود که به روش سهمیه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه نظرسنجی معلمان بود که از روایی و پایایی با ضرایب بالای 70/0 برخوردار بود. روش تحلیل داده ها بهره برداری از شاخص های آمار توصیفی، آزمون فریدمن و نرم افزار SPSS بود. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که برای طراحی این برنامه درسی به نیازهای سنی، فردی، پایش رفتار فردی، باور به ارزش های اخلاقی و آراسته شدن به صفات اخلاقی فراگیران پرداخته بودند. معلمان برای طراحی اهداف آموزشی، توجه به مؤلفه های جامعه شناختی میراث فرهنگی، تجارب ملی، نیازهای حال و آینده، واقعیت های کنونی و پاسخ به مسائل محیط تربیتی را لازم دانسته بودند. آن ها بر عناصر برنامه درسی تأکید و اولویت های آن را انعکاس داده بودند.The attitude of teachers towards the curriculum of personal ethics education of secondary school students
                            
                                This research was carried out with the aim of identifying teachers' attitudes towards the curriculum of individual ethics education of second year high school students. Descriptive survey research method was conducted based on quantitative data. The statistical population was composed of secondary school teachers with ten years of teaching experience in the fields of curriculum planning, Islamic education and theology in the cities of Khomin and Arak in 1400. According to Morgan's sampling table, the sample size was 103 people who were selected by random quota method. The data collection tool was a teachers' survey questionnaire, which had validity and reliability with coefficients above 0.70. The method of data analysis was the use of descriptive statistics, Friedman test and SPSS software.The results of the research indicated that for the design of this curriculum, they considered the age, individual needs, monitoring of individual behavior, belief in moral values and grooming the moral traits of the learners. In order to design educational goals, teachers considered it necessary to pay attention to the sociological components of cultural heritage, national experiences, present and future needs, current realities and answer to educational environment issues. They had reflected on the elements of the curriculum and its priorities. 
                            
                        
                        






