تبیین خلوص نیت در دانشجویان: یک مطالعه تکوینی (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش هستارشناسی و تبیین خلوص نیت در دانشجویان بود. روش پژوهش نیمه تجربی تکوینی از نوع هستارنگاری موردی است. مشارکت کنندگان در پژوهش ۹ دانشجوی دانشگاه شیراز بودند که به روش نمونه گیری معرف که نشان دهنده سطح گویا، عادی و معمول نشانگر های خلوص نیت بود، انتخاب شدند و از طریق مصاحبه مدبرانه و تحلیل محتوای جهت مند نشانگر های خلوص نیت شناسایی، توصیف و طبقه بندی شدند. در این پژوهش برای توصیف داده ها از نرم افزار۲۷ SPSS-و برای تحلیل شبکه از نرم افزار Social Network Visualize استفاده شد. نتایج نشان داد که هستار خلوص نیت به وسیله ۱۴ نشانگر توصیف می شود. شاخص های اعتباریابی و همچنین شاخص های قابلیت اطمینان یا همگاهی هستار نشان داد که هستار خلوص نیت و مؤلفه های آن از قابلیت اطمینان و همگاهی مناسب برخوردار است. نتایج تحلیل شبکه نشان داد که نشانگر های عدم خودنمایی، مؤمن بودن و با مرام بودن بیشترین وضوح و نمود را در به جریان اندازی اطلاعات در شبکه هستاری خلوص نیت دارند. این نتایج گویای آن بود که مؤلفه های وجدان، اخلاق مداری و بی آلایشی برجسته ترین نشانگر های خلوص نیت هستند که سبب فعال سازی شبکه هستار خلوص نیت می شوند. این نتایج همچنین نشان داد که دو مؤلفه معتمد بودن و خیرخواهی درصد قابل توجهی از واسطه گری بین نشانگر های خلوص نیت را دارند. تلویحات کاربردی نتایج این پژوهش آن است که می توان با آموزش و بالندگی فضیلت های مورد اشاره جریان اطلاعات در هستار خلوص نیت را تسریع، فعال سازی و برانگیخته نمود و همچنین با رشد فضیلت هایی مانند معتمدبودن و خیرخواهی می توان پیوند بین نشانگر های خلوص نیت را تقویت کرد.Elucidation of sincerity in university students: A formative approach
                            
                                This study aimed to identify and explain the etiology of sincerity among students. The research employed a semi-experimental method based on an entity-graphy case study approach. The participants included nine students from Shiraz University, selected through a representative sampling method that reflected the expressive, normal, and typical levels of sincerity indicators. Through in-depth interviews and directed content analysis, various indicators of sincerity were identified, described, and classified. Data analysis was conducted using SPSS-27 software, while Social Network Visualizer software was utilized for network analysis. The results revealed that the sincerity entity is characterized by fourteen indicators. Validation and reliability indices demonstrated that both the sincerity entity and its components possess acceptable reliability and consistency. Network analysis results indicated that the indicators of humility, faithfulness, and principle-oriented behavior prominently featured in the sincerity entity's information flow. This suggested that the components of conscientiousness, morality, and purity are the most significant markers of sincerity that activate its network. Additionally, the study found that the components of trustworthiness and benevolence play a key mediating role between the markers of sincerity. The practical implications of these findings suggest that by promoting and developing the aforementioned virtues, the flow of information within the sincerity network can be enhanced and stimulated. Furthermore, fostering virtues such as trustworthiness and benevolence can strengthen the connections between the markers of sincerity.
                            
                        
                        






