واکاوی تجارب و نگرش مدیران سازمان ها و ارزیابان کانون های ارزیابی نسبت به ارزیابی شایستگی تکنولوژی محور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
            حوزههای تخصصی: 
        
                                                                                        
                                                                                        
                                    شماره صفحات: 
                                    ۹۹ - ۱۳۲                                
                                                                                        
                                    دریافت مقاله                                
                                                    آرشیو
چکیده
هدف: این پژوهش کاربردی، با هدف واکاوی عمیق تر و دقیق تر تجارب و نگرش متخصصین حوزه ی ارزیابی شایستگی نسبت به ارزیابی شایستگی حضوری و مجازی طرح ریزی شد. روش: پژوهش به روش کیفی از نوع پدیدار شناسی توصیفی با استفاده از نمونه گیری هدفمند با جامعه ی هدف مدیران سازمان ها و ارزیابان کانون های ارزیابی، اجرا شد. ابزار پژوهش، مصاحبه ی عمیق بود که با رسیدن به مجموع 14 مصاحبه، داده های پژوهش به حالت اشباع رسید و نهایتا داده های جمع آوری شده، به روش کلایزی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از مصاحبه ها در 5 خوشه اصلی شامل: محدودیت های ارزیابی حضوری، پیشرانه ی اصلی بهره گیری از تکنولوژی- ورود تدریجی تکنولوژی به فرایند ارزیابی، با آینده ای رو به رشد- تسهیلگری تکنولوژی با تنوع بخشی به روش ها- چالش های بازطراحی فرایندها متناسب با تکنولوژی- استفاده از تکنولوژی در دست ارزیاب انسانی، راه غلبه بر بسیاری از محدودیت ها و در 15 خوشه فرعی دسته بندی شدند. نتیجه گیری: بیشترین تاکید بر استفاده ی تلفیقی از هر دو نوع رویکرد، به صورت((تکنولوژی به عنوان ابزار در دست ارزیاب)) بود و برتری مطلقی برای روش های تکنولوژی محور نسبت به سایر روش ها، وجود ندارد. شرکت کنندگان، ترویج استفاده از تکنولوژی در ارزیابی را امری غیرقابل اجتناب دانسته و بر لزوم بازطراحی فرایندهای سازمانی متناسب با تکنولوژی، تاکید کردند.Analyzing the experiences and attitudes of organizational managers and assessors of assessment centers towards technology-based competency assessment
                            
                                Objective: This applied research was designed and implemented to address the need for a deeper and more precise exploration of the experiences and perspectives of specialists in the field of competency assessment. Method: This study was conducted using a qualitative and descriptive phenomenological approach with purposeful sampling, targeting managers of organizations and assessors of assessment centers. The research utilized in-depth interviews as the primary data collection tool, and data saturation was achieved after a total of 14 interviews. The Colaizzi method was employed for data analysis, categorizing the dialogues into themes, clusters, and ultimately into main and sub-themes. Results: The results from the interviews were categorized into 5 main clusters, including: limitations of in-person assessment, primary drivers for utilizing technology—gradual integration of technology into the assessment process with a growing future—technology as a facilitator by diversifying methods—challenges of redesigning processes in line with technology—usage of technology in the hands of human assessors as a means to overcome many limitations, and classified into 15 sub-clusters. Conclusion: The emphasis was primarily on the integrated use of both approaches, framed as "technology as a tool in the hands of assessors," with no absolute superiority of technology-driven methods over other approaches. Participants regarded the promotion of technology use in assessments as unavoidable and stressed the necessity of redesigning organizational processes in alignment with technology.
                            
                        
                        






