چکیده

بازآفرینی اسطوره ها در قرآن و اسطوره زدایی از قرآن ازجمله مباحثی است که در مطالعات قرآنی خاورشناسان با رویکردهای گوناگون به چشم می خورد. برخی از خاورشناسان با رویکردی بافتگرایانه سعی در بازیابی مفاهیم قرآن در معلومات و کهن الگوهای موجود در بافت زمان نزول داشته و در این مسیر به نقش قرآن به عنوان اسطوره زدا یا اسطوره آفرین اشاره کرده اند. برخی دیگر از خاورشناسان نیز با رویکردی پدیدارشناسانه و با تأکید بر اصول روش شناختی این رویکرد که بر تطبیق و مقایسه پدیده ها در تاریخ استوار است، به مطالعه قرآن پرداخته و خوانشی اسطوره ای از قرآن را ارائه می کنند. آنه ماری شیمل و آنجلیکا نویورت را می توان به عنوان نمایندگان این دو جریان و رویکرد در مطالعات قرآنی خاورشناسان معرفی کرد. مقاله حاضر با تأکید بر آرای این دو خاورشناس، علاوه بر تبیین اسطوره از نگاه آنان به نقد روشی و محتوایی آرای آنان پرداخته است. افزون بر آن، گونه های اسطوره در قرآن و منابع پیرامونی آن و مطالعه موردهای معراج و قربانی به عنوان نمونه های بازآفرینی اسطوره و اسطوره زدایی در قرآن از نگاه این خاورشناسان مورد توجه قرار گرفته است.

Reconstruction of Myth and Myth-Breaking in Quranic Studies by Orientalists with an Emphasis on the Views of Anne Marie Schimmel and Angelika Neuwirth

The reconstruction of myths in the Quran and the de-mythologization of the Quran are among the topics appearing in Orientalist Quranic studies with various approaches. Some Orientalists, using a contextualist approach, aim to recover Quranic concepts within the knowledge and archetypes present in the context of the revelation period, and have pointed to the role of the Quran as a myth-buster or myth-creator in this process. Others, employing a phenomenological approach and emphasizing its methodological principles—based on the comparison and alignment of phenomena in history—have studied the Quran and offered a mythic interpretation of it. Anne Marie Schimmel and Angelika Neuwirth can be regarded as representatives of these two schools and approaches in Orientalist Quranic studies. This paper, with an emphasis on the views of these two scholars, not only explains their perspectives on myth but also critically examines their methodological and substantive viewpoints. Additionally, it discusses the types of myth present in the Quran and its surrounding sources, and, through case studies of the Night Journey (Isra) and the Sacrifice (Eid al-Adha), examines myth reconstruction and myth-breaking in the Quran from the perspective of these scholars

تبلیغات