بررسی تفکیک دلالت آیه «لا اکراه فی الدین» و حکم ارتداد با تأملی بر قوانین ارتداد ادیان
آرشیو
چکیده
فِرق اسلامی به رغم اختلاف در فروع فقهی، نسبت به مسئله ارتداد اشتراک نظر دارند. ممکن است برخی به واسطه توجه به کارکرد خاص آیه «لا اکراه...» آیات ارتداد را زیر سوأل ببرند. لذا اندیشمندان در مواجهه با این گونه اشکالات، به طرح پاسخ های مختلفی پرداخته اند. پژوهش با روش کتابخانه ای، تحلیل علمی و تأمل در قرائن درون متنی و برون متنی پیرامون آیات ارتداد و آیه لا اکراه، به دنبال اثبات این فرضیه است که مراد از عدم اکراه در آیه، مبتنی بر پذیرش زبانی و اولیه دین اسلام بوده و لذا جامعه اسلامی غیر مسلمان را بر پذیرش دین بدون پذیرش قلبی وادار نمی سازد. از دیگر سو فرد مرتد که بر مبنای اختیار دین اسلام را برگزیده و سپس از آن خارج و بدان اظهار کرده و موجبات پیامدهایی منفی چون تردید در جامعه دینی را فراهم آورده است، موضوع احکام مجازاتی قرار گرفته است؛ بنابراین کارکرد آیه عدم اکراه، تعارض، تنافی و تضادی با موضوع ارتداد از این جهت نداشته و ناسازگاری میان احکام مجازاتی ارتداد و عدم اکراه بر دین وجود ندارد، مؤید این مطلب وجود حکم ارتداد در ادیان مختلف است که نسبت به ورود به دین خود الزامی نداشته، منتها در برابر مرتدان واکنش شدیدتری نسبت به اسلام داشته اند.Studying the Separation of the Meaning of the Verse "There Is no Compulsion in Religion" and the Ruling on Apostasy, including a Reflection on the Laws Concerning Apostasy in Religions.
Despite differences in jurisprudential branches, Islamic sects share a common perspective on the issue of apostasy. Some may question the verses regarding apostasy due to their focus on the specific function of the verse "There is no compulsion...". Consequently, scholars have proposed various responses to these challenges. Research utilizing the library method, scientific analysis, and reflection on the intra- and extra-textual evidence surrounding the verses of apostasy and those addressing no compulsion seeks to demonstrate the hypothesis that the meaning of non-compulsion in the verse is rooted in the verbal and initial acceptance of the religion of Islam; thus, Islamic society does not coerce non-Muslims into accepting the religion without heartfelt conviction. On the other hand, an apostate who has chosen the religion of Islam out of their own free will and subsequently departs from it, declaring their departure, causes negative repercussions such as creating doubt within the religious community and becoming subject to punitive rulings. Therefore, the function of the verse regarding no compulsion does not conflict with the issue of apostasy in this regard, and there is no contradiction between the punitive rulings of apostasy and the concept of no compulsion in religion. This is supported by apostasy rulings in various religions that do not mandate conversion to their faith. Nonetheless, their leaders have reacted more severely to apostasy than the leaders of Islam.








