آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۶

چکیده

پرسش محوری مقاله این است که آیا در سیر و سلوک عرفانی به استادِ سلوکی (خاص و عام) نیاز هست؟ که در نوشتار حاضر با روش بنیادی، اکتشافی و توصیفی تحلیلی پاسخ بدین پرسش با رویکرد فقهِ جامع (فقه اکبر، اوسط و اصغر) بویژه فقه اکبر (حکمت و عرفان) نظریه نیاز به استادِ سلوکی (نیاز مطلق قرین شرائط و ویژگی های علمی و عملی در دانش اخلاق و عرفان) و روش ترکیبی (عقلی و نقلی) داده شد و پس از بررسی دیگاه های امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی به عنوان موافقان وجود استاد سلوکی و همچنین بررسی نظرات آیت الله مکارم شیرازی به عنوان نماینده تفکر موافق مشروط با این اندیشه، مشخص شد که نیاز به استادِ سلوکی و معلمِ معنوی در همه مراحل سیر باطنی، مقامات معنوی و فتوحات غیبی مورد نظر بوده و مؤلفه ها و شرائط علمی و معنوی خاص در استادِ سلوکی مانند اجتهاد در فقه سه گانه یاد شده وجود دارد. همچنین عالمان ربانی از اهالی عرفان و فقه مصطلح در اثبات و تبیین نظریه نیاز به استادِ سلوکی در اصل نیاز به استادِ سلوکی و همچنین قیود و شروط استادِ سلوکی و معلم و مربیِ معنوی وفاق دارند.

the theoryof the need for a seleucid teacher in islamic education whit an approach to the proponents point of view

The central question of this article is whether a spiritual guide (specific and general) is necessary in the mystical journey. This paper addresses the question using a fundamental, exploratory, and analytical descriptive method, particularly from the perspective of comprehensive jurisprudence (fiqh akbar, awsat, and asghar), especially fiqh akbar (wisdom and mysticism). The theory of the absolute need for a spiritual guide (a necessity that is conditional upon specific scientific and practical qualities in the knowledge of ethics and mysticism) and a combined method (rational and narrative) is presented. After examining the views of Imam Khomeini and Allameh Tabatabai as proponents of the existence of a spiritual guide, as well as the opinions of Ayatollah Makarem Shirazi as a representative of conditional approval of this idea, it becomes clear that the need for a spiritual guide and a spiritual teacher is recognized in all stages of the inner journey, spiritual ranks, and unseen revelations. Specific scientific and spiritual components and conditions for the spiritual guide, such as ijtihad in the three mentioned jurisprudences, are essential. Additionally, scholars from the realms of mysticism and traditional jurisprudence agree on the necessity of a spiritual guide and the conditions and restrictions that accompany this role.

تبلیغات