نقش گفتمان سیاسی زعامت امویان در شکل گیری روایات تفسیری عبارت «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ» (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از عبارات قرآنی که با روایات تفسیری متعددی مواجه بوده است، عبارت «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ» می باشد. مطابق با تفسیرِ نخستین مفسر وحی، تدافع مذکور در عبارت شریفه، تدافعی معنوی می باشد؛ به این معنا که خداوند متعال به برکت وجود برخی از عاملین به ارکان دینی، بلا را از سایرین دفع می نماید. پس از پیامبر اکرم (ص)، مشابه این تفسیر، در سخنان امیرالمومنین (ع) نیز مشاهده می شود. اما با روی کار آمدن امویان بر منصب خلافت، روایت پیامبر اکرم (ص) از عبارت شریفه با تحولات متعددی روبرو می گردد.نتایج حاصله حاکی از آنست، که حکومت اموی در هر یک از دوره های آغازین، تثبیت و افول در شکل گیری این روایات نقش داشته اند. به گونه ای که در دوره ی آغازین، شاهد اخبار جعلی و تطبیق مدفوع بر صحابه و ابدال ، در دوران تثبیت حکومت اموی، با تفسیر امام باقر (ع) به تدافع اشتغالی و در دوران افول حاکمیت مذکور، با از بین رفتن فشار و اختناق امویان با تفسیر امام صادق (ع) که مطابق آن، مصادیق مدفوع به، شیعیان و ائمه معصومین علیهم السلام معرفی می شوند، مواجه می باشیم.The Role of Umayyad Political Discourse in Shaping Interpretative Narratives of the Phrase "And Were It Not that Allah Pushed Back Some People by Some Others"
One verse of the Quran that has garnered multiple interpretations is the phrase "And were it not that Allah pushed back some people by some others". The initial interpretation by the first interpreter of the Revelation posits that the defense mentioned in this verse is of a spiritual nature. It suggests that God, by virtue of the presence of individuals, who diligently practice religious obligations, such as prayer, prevents afflictions and calamities from befalling others. This interpretation was echoed by Imam Ali (AS) after Prophet Muhammad (PBUH). However, the rise of the Umayyad dynasty to power led to significant transformations in the Prophet's interpretation of this verse. This study aimed to examine these transformations by analyzing the interpretive narratives during three distinct periods: the early period, the period of consolidation of power, and the period of decline of Umayyad rule. The findings revealed that the shift in the interpretation of the defenders (those through whom divine afflictions and calamities are averted), from religious figures to the Companions and the Abdāl (religious devotees) can be traced back to the oppressive policies of the Umayyad caliphs. During the time of Imam Sadiq (AS), following the end of Umayyad oppression, he presented an interpretation similar to that of the prophet (PBUH). He further invalidated the prevailing misinterpretations by adding the explanatory term "shi'atuna" (our followers) to the aforementioned interpretation, fundamentally rejecting them.