تحلیل آرای مفسران فریقین درباره «کلمه باقیه» در آیه 28 سوره زخرف (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
از جمله موارد اختلاف در میان مفسران فریقین، مفهوم «کلمه باقیه» در آیه «وَ جَعَلَها کَلِمَهً باقِیهً فی عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ یرْجِعُونَ» است. نوشتار حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با هدف کشف معنای کلمه باقیه، آرای این مفسران را احصا، دسته بندی و تحلیل کرده است. حاصل آنکه، مفسران با استدلال های گوناگون، سه معنای «اسلام» و «توحید» و «امامت» را در تفسیر کلمه باقیه ذکر کرده اند و براساس استدلال ها و شواهد قرآنی، روایی و ادبی، تفاسیر «اسلام» و «توحید» ناتمام بوده است. در مقابل، تفسیر کلمه باقیه به «امامت» با اِعمال اصلاحات لازم در استدلال های موجود، به عنوان تفسیر ارجح شناخته شد. آیات هم سیاق با آیهٔ مورد بحث، به روشنی گواهی می دهند که منظور از کلمه باقیه ، امامت است، چنان که روایات متعدد واردشده در تفسیر آیه نیز به صراحت مراد از «کلمه باقیه» را مشخص می کنند.An Analysis of Sunni and Shiʿi Exegetical Views on the Term Kalematan Baghyatan in Surah al-Zukhruf (43:28)
Among the points of interpretive disagreement between Sunni and Shiʿi exegetes is the meaning of the term kalematan baghyatan in the verse “And He made it a lasting word among his descendants, so that they may return” (Qur’an 43:28). Adopting a descriptive-analytical method, this paper seeks to identify, categorize, and critically examine the exegetical opinions of these commentators with the aim of elucidating the meaning of the term kalematan baghyatan . Three prominent views are identified: kalematan baghyatan refers to (1) Islam, (2) monotheism ( tawḥīd ), or (3) Imamate. Based on textual, narrational, and linguistic evidence, the interpretations of kalematan baghyatan as Islam or monotheism are found to be inconclusive. In contrast, the interpretation of kalematan baghyatan as Imamate—once supported by refined relevant arguments—is deemed the most compelling. Both the verse’s context and related narrations explicitly support this understanding.