بازشناسی مبانی حجیّت قول دانشیان رجال (با تأکید بر کتاب منتقی الجُمّان)
آرشیو
چکیده
یکی از مسائل مهم در کتب استدلالی رجالی متداول که در دوره های اخیر تدوین می شود، توجه به دلیل و مبنای قبول جرح و تعدیل های رجال شناسان درباره راویان است. از دیرباز، کیفیت مقبولیت و ارزش گذاری گفته های رجالیان متقدم در اعتبار اسانید روایات در میان فقها و رجالیان حائز اهمیت بوده و براین اساس مبانی متعددی در قبال حجیّت گفته های بزرگانی نظیر نجاشی و شیخ طوسی و ابن غضائری در مورد احوال راویان وجود دارد. مشهورترین مبانی میان فقهای معاصر، مسلک حجیّت خبر واحد و مسلک اطمینان است که برای هریک استدلال های متعدد اقامه شده و نقدهای گوناگون نیز بر آن ها وارد شده است. در برخی ادوار افرادی همچون محقق حلّی و شیخ حسن عاملی صاحب منتقی الجمان به سود مسلک و مبنای شهادت استدلال کرده اند. در این نوشتار که تقدیم می گردد، به روش توصیفی، تحلیلی و به صورت کتابخانه ای به بررسی و تحلیل هشت مبنای پذیرش قول رجالی پرداخته شده است.Recognizing the basic approaches about the view points of the bio-bibliographers (Emphasizing on the book, Muntaqa al-Joman)
Paying attention to the reasons why biobibliographers deem a tradition narrator trustworthy and reliable or untrustworthy and unreliable is amongst the starting discussions of the common dialectic books of the late age. From the very past, evaluating the sayings of the biobibliographers about the narrators was of importance in order to find out which traditions are trustworthy. Therefore, there are a lot of basic approaches regarding the reliability of the viewpoints of great biobibliographers like Najāshī, Shaikh al-Tūsi and Ibn al-Ghazāeri about the status of the narrators. ‘Reliability of the individual narration’ and ‘trust’ are two famous approaches that have received different criticisms and reasons. Testimony approach, also, was once used by some scholars like Muhaqqiq al-Hillī, Shaykh Hassan Ameli and the writer of Muntaqa al-Joman. In this paper, we have used the descriptive analytical librarian method to analyze the eight basic approaches in accepting the viewpoints of the bio-bibliographers about narrators.