آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

ازجمله اصول راهبردی درجهت نیل به یک دادرسی عادلانه، اصل استقلال قضایی است که پیش زمینه تحقق سایر حقوق در ورطه دادرسی تلقی می شود. با این وجود درقامت یک پرسش اساسی آیا می توان متصور شد قانون، به عنوان یک ابزار دولتی در راستای تضییع این اصل گام بردارد؟ در مقام پاسخ به این پرسش می بایست قائل به تفکیک شد به گونه ای که، قانون درمقام رویکرد دولت قانونی قابلیت وضع هنجاری در تزاحم با این اصل را داشته و حال آنکه در مقام ناظر بر دولت قانونمند، این امر مورد پذیرش نیست. به عبارتی اصل استقلال قضایی، از پس نگرش مبتنی بر دولت قانونی به صورت بالقوه امری قابل نقض، و بواسطه پیش بینی مقرراتی در تعارض با این اصل، عامل فشاری پنهان بر مقام قضایی در روند رسیدگی را به دنبال دارد که در وهله نخست حسب قانونی شناخته شدن آن هنجار قانونی، امری قابل پذیرش، اما در ساحت دولت قانونمند به موجب تخدیش اصل استقلال قضایی و به دنبال آن تضعیف دادرسی عادلانه غیرقابل قبول خواهد بود. لذا از منظر نتیجه ی مقاله، این امر مطمح نظر است که پذیرش اصل استقلال قضایی در عرصه کارکردی، ناظر به پذیرش مبانی دولت قانونمند در مقام قانونگذاری است. از این رو در این مقاله با روشی تحلیلی و رویکردی کاربردی به بررسی نمونه ای از این قوانین و مقررات در مقام توضیح دو رویکرد مذکور در مقوله استقلال قضایی بر خواهیم آمد.

Evaluation of the principle of judicial independence in the rule of law approach

which is considered the background for the realization of other rights during the trial. In the meantime, the question that can be asked is that it is possible to imagine that the law, as a government tool, will stepin the position of violating this principle? In order to answer this question, a distinction should be made Such a way that The law, in the position of the approach of the legal government, has the ability to establish norms in conflict with this principle, while in the position of overseeing the rule of law, this is not acceptable. In other words, the principle of judicial independence can potentially be violated in the pursuit of the rule of law, and due to the provision of regulations in conflict with this principle, it will cause a hidden pressure factor on the judicial authority in the proceedings. which is an accepted category in the first place because it is recognized as legal, but it will be unacceptable in the rule of law government due to the violation of judicial independence and the weakening of fair proceedings. Therefore, from the point of view of the conclusion ofthe article, it is assumed that the acceptance of the principle of judicial independence in the functional field refers to the acceptance of the rule of law government in the legislative position. Therefore, in this article, with an analytical method and a practical approach, we will examine a sample of these laws and regulations as an explanation ofthe two approaches mentioned inthe category of judicial independence

تبلیغات