بیانیه مدیریت مخازن فکری در برنامه ریزی راهبردی شهری: چارچوبی برای اجماع سازی مبتنی بر مدیریت دانش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه در دنیای پیچیده و پویای معاصر، تصمیم گیری های کلان شهری بیش از هر زمان دیگری نیازمند رویکردهای همه جانبه و مشارکت محور است. عنوان پژوهش حاضر، به وضوح بر این ضرورت تأکید دارد و محور اصلی این پژوهش را تبیین می کند. مسئله پژوهش در این بستر، فقدان یک چارچوب نظام مند برای تجمیع و سازمان دهی دیدگاه های تخصصی نخبگان شهری است که بارها به بروز تعارض ها، تصمیمات ناکارآمد و درنهایت ناپایداری در سیاست گذاری های شهری منجر شده است. این وضعیت، که در بطن آن پیچیدگی های متعدد محیطی و نیازهای رو به رشد شهرها نهفته است، لزوم مداخلات پایدار محیطی برآمده از تصمیم سازی های مشورتی با نخبگان شهری را بیش از پیش آشکار می سازد. هدف اصلی این تحقیق، تبیین مدلی کارآمد برای اجماع سازی نخبگان و در نهایت، طراحی و تنظیم بیانیه ای جامع برای مدیریت مخازن فکری است که به عنوان ابزاری راهبردی در مدیریت دانش شهری عمل خواهد کرد. ضرورت پژوهش از این حقیقت نشئت می گیرد که دستیابی به مبانی نظری مدیریت مسائل شهری به صورت مشورت مستمر و پایدارسازی شده با نخبگان شهری، به جای تمرکزگرایی در تصمیمات، از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به ویژه با توجه به اثرات کلان و چندبعدی تصمیمات مدیریت شهری در فرایندهای اقتصاد، جامعه، کالبد و فضاهای شهری و همچنین، هزینه بر بودن اصلاح یا جایگزینی تصمیمات اشتباه، لزوم حفظ و افزایش ارتباط پایدار نخبگان شهری با تصمیم سازان را دوچندان می سازد. از همین رو، دستیابی به مؤثرترین فرایند مبتنی بر شواهد و داده های محیطی برای کاهش خطا در ادراک مسئله و ارائه راه حل بهینه و جامع، حیاتی است. تشدید نیاز به موضوع پژوهش در محیط های مداخلات محیطی امروزی و نیاز به استفاده از روش های بیان و حل مسئله داده محور و فرایندگرا برای افزایش شفافیت فرایند اجماع و تصمیم سازی و افزایش تعامل پذیری تصمیمات با شرایط محیطی متنوع موجود در شهرها، ضرورت انجام این پژوهش را به تأکید بیشتری می رساند. مواد و روش ها روش شناسی این پژوهش از نوع کیفی و مطالعات راهبردی است که به منظور نیل به اهداف تعیین شده، از داده های کتابخانه ای بهره گرفته است. فرایند پیاده سازی شامل تحلیل نظام مند نظرات نخبگان از طریق تحلیل تطبیقی نظریه ها و مفهومی سازی چندلایه است. در این راستا، نظریاتی که به صورت بالقوه دارای توانمندی اجماع سازی هستند، از میان منابع تخصصی رشته های معماری، شهرسازی، مدیریت شهری، مدیریت سازمانی، و علم اطلاعات و دانش شناسی شناسایی، احصا و ارزیابی شده اند. فرایند تحقیق شامل استخراج، کدگذاری و تحلیل داده ها توسط ماتریس SWOT و گسترش نتایج تحلیلی، به منظور رسیدن به ساختاری منسجم از نحوه شکل گیری مخازن فکری است. بهره گیری از روش تحقیق مطالعات راهبردی در این پژوهش، امکان تحلیل عمقی و ساختاریافته را فراهم می آورد. یکی از مراحل مهم این روش، ضرورت تفکیک عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار بر فرایند اجماع سازی است. عوامل خارجی، ساختارهای قدرت را در نظریه های بین رشته ای نمایان می کنند که ظرفیت بالفعل در فرایند اجماع سازی محسوب می شوند؛ زیر اگر غیر از این بود، به عنوان نظریه های مناسب اجماع سازی در مرحله انتخاب داده های این روش تحقیق، مورد توجه قرار نمی گرفتند. این عوامل، بسترسازهای اصلی برای شکل گیری اجماع هستند و ماهیت بیرونی و گاه کلان تر از ترجیحات فردی یا گروهی دارند. در مقابل، عوامل داخلی، ترجیحات گفتمانی در نظریه های مرتبط با شهرسازی را نمایان می کنند که ظرفیت بالقوه در فرایند اجماع سازی محسوب می شوند. این عوامل برای اجماع سازی به تنهایی کافی نیستند و باید در فرایند اجماع، با عوامل خارجی ترکیب شوند تا بتوانند جامعیت اجماع را ایجاد کنند. بسترها و عقیده های کلیدی نتیجه ادغام ظرفیت های بالقوه و بالفعل اجماع سازی هستند که در قالب محورهای کلیدی، دسته بندی و اولویت دهی می شوند. این محورها نشان دهنده نقاط همپوشانی و توافق نظر هستند که می توانند به عنوان پایه ای برای تصمیم سازی های آتی مورد استفاده قرار گیرند. سپس، محورهای کلیدی باید توسط محورهای خلق راهبرد در روش تحقیق، به محورهای ترکیبی ای تبدیل شوند که روش های اجماع سازی مرکب از ظرفیت های بالفعل و بالقوه را متناسب با ماهیت آن ها، با موضوع اجماع تطبیق دهد. این مرحله از پژوهش، عمق و پیچیدگی فرایند اجماع سازی را نشان می دهد و بر لزوم همگرایی تئوری و عمل تأکید می کند. یافته ها یافته های کلیدی و مهم به دست آمده از این تحقیق نشان می دهند استفاده ترکیبی از مدل های اجماع سازی و مدیریت دانش، می تواند ضمن کاهش تعارض های نخبگانی، مسیر تدوین بیانیه ای برای انسجام دانشی و تصمیم سازی پایدار را هموار سازد. برای اطمینان از صحت فرایند یادشده، نیاز است تا با شاخص های کیفی (دقت، اثربخشی، کارایی و پیش بینی پذیری)، روش های اجماع پیشنهاد شده را وزن دهی کرد. این ارزیابی کیفی، به منظور تضمین اعتبار و قابلیت اعتماد مدل پیشنهادی صورت می گیرد. در نهایت، با استفاده از ماتریس SWOT، روش های پیشنهاد شده و سنجیده شده نسبت به عوامل داخلی و خارجی که در چند مرحله قبل برای استخراج ساختارهای قدرت و ترجیحات گفتمانی مورد استفاده قرار گرفته اند، تحلیل شده اند. چهار سناریوی تهاجمی (SO)، محافظه کارانه (WO)، رقابتی (ST) و تعاملی (WT) برای به کارگیری و پیاده سازی این روش ها پیشنهاد شده است. این سناریوها، چارچوبی برای انطباق راهکارهای اجماع سازی با شرایط متغیر محیطی و داخلی فراهم می آورند و انعطاف پذیری لازم را در فرایند تصمیم سازی ایجاد می کنند. پس از دستیابی به این استراتژی ها، راهکارهای انطباق آن ها با حوزه پیاده سازی نظرات برآمده از اجماع نخبگان در سه محور ساختاربخشی، همگرایی و زمینه گرایی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. این تحلیل ها نشان می دهند چگونه می توان نتایج حاصل از اجماع را به صورت عملیاتی در فرایندهای برنامه ریزی شهری به کار گرفت و از اثربخشی آن ها اطمینان حاصل کرد. نتیجه گیری نتیجه گیری حاصل از این پژوهش، بر اهمیت اساسی مدیریت مخازن فکری و اجماع سازی نخبگان در برنامه ریزی راهبردی شهری تأکید دارد. با گسترش این تحلیل ها، بیانیه ای برای سازماندهی و مدیریت مخازن فکری نخبگانی و عمومی در شهرسازی راهبردی پیشنهاد شده است. این بیانیه، به عنوان یک ابزار استانداردشده، نقش حیاتی در تسهیل مداخلات پایدار محیطی و افزایش شفافیت و کارایی در تصمیم گیری های شهری ایفا می کند. کاربرد نتایج برای تصمیم گیری های زمینه محور و اجرای اقدامات مبتنی بر موقعیت، از دیگر دستاوردهای مهم این پژوهش است؛ به این معنا که تصمیمات بر اساس ویژگی های خاص هر موقعیت و با در نظر گرفتن نظرات تخصصی نخبگان اتخاذ می شوند که به راهکارهای متناسب تر و اثربخش تر منجر خواهد شد. نقش و کاربرد ابزار استاندارد شده برای مداخلات پایدار محیطی در نتایج این پژوهش، به عنوان یک عامل تسهیل کننده برای موضوع پژوهش، اهمیت زیادی دارد. این ابزار، به مدیران شهری کمک می کند تا با اتکا به دانش جمعی و تخصص نخبگان، به راهکارهای نوآورانه و پایدار دست یابند و از تکرار خطاهای گذشته جلوگیری کنند. در نهایت، این پژوهش با ارائه یک مدل جامع برای اجماع سازی نخبگان و بیانیه مدیریت مخازن فکری، گامی مهم در جهت ارتقای کیفیت تصمیم گیری های شهری و دستیابی به توسعه پایدار شهری برداشته است.Statement of Knowledge Repositories in Strategic Urban Planning: A Framework for Consensus-Building through Knowledge Management
Introduction Large-scale urban decision-making increasingly necessitates comprehensive and participatory approaches in the complex and dynamic contemporary world. The title of the present research clearly emphasizes this imperative and articulates the core focus of this study. The research problem within this context is the absence of a systematic framework for synthesizing and organizing the specialized perspectives of urban elites, which has frequently led to conflicts, inefficient decisions, and ultimately, instability in urban policymaking. This situation, intrinsically linked to the manifold environmental complexities and the city’s burgeoning needs, highlights the growing imperative for sustainable environmental interventions stemming from consultative decision-making with urban elites. The primary objective of this research is to delineate an effective model for elite consensus building and, ultimately, to design and formulate a comprehensive statement for intellectual repository management that will serve as a strategic tool in urban knowledge management. The necessity of this research stems from the fundamental importance of achieving theoretical foundations for urban problem management through continuous and sustained consultation with urban elites, rather than through centralized decision-making. This is particularly crucial given the broad and multifaceted impacts of urban management decisions on urban economic, social, physical, and spatial processes, as well as the high costs associated with correcting or replacing flawed decisions, underscoring the vital need to maintain and enhance sustainable communication between urban elites and decision-makers. Consequently, attaining the most effective evidence-based and data-driven process for reducing problem perception errors and providing optimal and comprehensive solutions is critical. The intensified need for this research topic in today’s environmental intervention contexts, coupled with the necessity of utilizing data-driven and process-oriented problem articulation and resolution methods to enhance transparency in consensus building and decision-making processes, and to increase the adaptability of decisions to the diverse urban environmental conditions, further accentuates the urgency of this study. Materials and Methods This qualitative research methodology falls under the purview of strategic studies, employing library data to achieve its stated objectives. The implementation process systematically analyzes elite opinions through comparative theoretical analysis and multi-layered conceptualization. In this regard, theories possessing potential for consensus building have been identified, extracted, and evaluated from specialized sources within architecture, urban planning, urban management, organizational management, and information and knowledge science. The research process encompasses data extraction, coding, and analysis using the SWOT matrix, and the expansion of analytical results to arrive at a coherent structure for forming intellectual repositories. The utilization of strategic studies as a research method in this study facilitates in-depth and structured analysis. A crucial stage of this method is the imperative to differentiate between internal and external factors influencing the consensus-building process. External factors manifest power structures within interdisciplinary theories, representing actual capacities in the consensus-building process; otherwise, they would not have been considered suitable theories for consensus building during the data selection phase of this research method. These factors are primary enablers for consensus formation and possess an external and sometimes broader nature than individual or group preferences. In contrast, internal factors reveal discursive preferences within urban planning-related theories, representing potential capacities in the consensus-building process. These factors alone are insufficient for consensus building and must be combined with external factors within the consensus process to establish comprehensive consensus. Key frameworks and beliefs are categorized and prioritized as key axes resulting from integrating potential and actual consensus-building capacities. These axes represent points of overlap and agreement that can serve as a foundation for future decision-making. Subsequently, these key axes must be transformed into composite axes by strategic formulation axes within the research method, adapting consensus-building methods, which are a blend of actual and potential capacities, to the nature of the consensus topic. This research stage illustrates the depth and complexity of the consensus-building process and underscores the necessity of theory-practice convergence. Findings Key findings of this research indicate that a combined application of consensus-building and knowledge management models can, while reducing elite conflicts, pave the way for formulating a statement to achieve knowledge coherence and sustainable decision-making. To ensure the validity of the process above, it is essential to weigh the proposed consensus methods using qualitative indicators (accuracy, effectiveness, efficiency, and predictability). This qualitative evaluation is performed to guarantee the credibility and reliability of the proposed model. Finally, utilizing the SWOT matrix, the proposed and evaluated methods have been analyzed about internal and external factors previously employed for extracting power structures and discursive preferences. Four scenarios – aggressive (SO), conservative (WO), competitive (ST), and collaborative (WT) – have been proposed for the implementation and application of these methods. These scenarios provide a framework for adapting consensus-building strategies to varying environmental and internal conditions, fostering the necessary flexibility in the decision-making process. After attaining these strategies, their adaptability to implementing elite consensus-derived perspectives has been evaluated and analyzed across three axes: structuring, convergence, and contextualization. These analyses demonstrate how consensus outcomes can be practically applied in urban planning processes, thereby ensuring their effectiveness. Conclusion The conclusion drawn from this research underscores the fundamental importance of managing intellectual repositories and elite consensus-building in strategic urban planning. Extending these analyses, a statement for organizing and managing elite and public intellectual repositories in strategic urban planning has been proposed. This statement, acting as a standardized tool, plays a crucial role in facilitating sustainable environmental interventions and enhancing transparency and efficiency in urban decision-making. The applicability of the results to context-dependent decision-making and the implementation of situation-specific actions represent another significant achievement of this research. This implies that decisions are made based on the specific characteristics of each situation and with due consideration for the specialized opinions of elites, leading to more tailored and effective solutions. The role and application of the standardized tool for sustainable environmental interventions within the results of this research, as a facilitating factor for the research topic, holds substantial significance. This tool assists urban managers in leveraging collective knowledge and elite expertise to arrive at innovative and sustainable solutions, thereby preventing the recurrence of past errors. Ultimately, this research, by presenting a comprehensive model for elite consensus-building and an intellectual repository management statement, takes a vital step towards enhancing the quality of urban decision-making and achieving sustainable urban development.