طراحی و اعتبار سنجی الگوی توسعه اقتصادی دریا پایه مبتنی بر برند سازی در مناطق آزاد دریایی کشور، مورد مطالعه: منطقه آزاد قشم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی توسعه اقتصادی دریاپایه مبتنی بر برندسازی در مناطق آزاد دریایی کشور انجام شد. این مطالعه از منظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعه ای و از نظر روش گردآوری داده ها یک پژوهش پیمایش مقطعی است. برای دستیابی به هدف از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده گردید. جامعه مشارکت کنندگان بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و اداره بنادر و دریانوری قشم بودند. نمونه گیری با روش هدفمند انجام شد و با 19 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمی نیز از دیدگاه 125 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان منطقه آزاد و اداره بنادر و دریانوری قشم استفاده شد. حجم نمونه با روش اندازه اثر و توان آزمون تعیین شد و برای نمونه گیری از روش خوشه ای-تصادفی استفاده گردید. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته، پرسشنامه مدلسازی ساختاری- تفسیری و پرسشنامه محقق ساخته می باشد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کیفی مضمون با نرم افزار Maxqda، روش مدلسازی ساختاری-تفسیری با نرم افزار Micmac و روش حداقل مربعات جزئی با نرم افزار Smart PLS استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد مولفه های برندسازی مکان، برندسازی داخلی، برندسازی مشترک و برندسازی دیجیتال بر مولفه های عملکرد برند دریاپایه و عملکرد تجاری دریاپایه تاثیر می گذارند. دو مولفه مذکور نیز بر مولفه های توسعه زیست بوم دریا، توسعه صادرات دریاپایه، توسعه اجتماعی تاثیر گذاشته و در نهایت به توسعه اقتصادی دریاپایه منطقه آزاد قشم منجر می شوند.Designing and Validating a Marine Economy Development Model Based on Branding in the Country's Maritime Free Zones (Case Study: Qeshm Free Zone)
The present study was conducted with the aim of designing and validating a sea-based economic development model based on branding in the country's maritime free zones. This study is an applied-developmental study from the perspective of purpose and a cross-sectional survey regarding data collection method. To achieve the goal, an exploratory mixed research design was used. The participants in the qualitative section included university professors and managers of Qeshm Free Zone Organization and Qeshm Ports and Maritime Administration. Sampling was done by purposive method and theoretical saturation was obtained by 19 interviews. In the quantitative section, the views of 125 managers and experts of the Free Zone Organization and the Qeshm Ports and Maritime Administration were used. The sample size was determined by effect size and test power method and cluster-random sampling was used. The data collection tools were semi-structured interviews, structural-interpretive modeling questionnaires, and researcher-made questionnaires. To analyze the data, the qualitative thematic analysis method with Maxqda software, the structural-interpretive modeling method with Micmac software, and the partial least squares method with Smart PLS software were used. The results of the research showed that the components of location branding, internal branding, co-branding, and digital branding affect the components of sea-based brand performance and sea-based commercial performance. The two mentioned components also affect the components of marine ecosystem development, sea-based export development, social development, and…