آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۶

چکیده

رویه های پایداری در مراکز اقامتی به ویژه هتل ها از نظر مدیریت منابع مالی و انرژی اهمیت خاصی دارد؛ اما اجرایی شدن این رویه ها در این مراکز اقامتی، به ویژه در ایران که براثر اقلیم گرم وخشک و تغییرات اقلیمی همواره با کمبود منابع روبه رو بوده، با موانعی همراه است. در این مقاله به دنبال شناسایی ماهیت این موانع در اجرایی شدن عملکردهای سبز در هتل های چهار و پنج ستاره شهر تهران از دیدگاه مدیران این مراکز اقامتی با استفاده از روش کیفی هستیم. به منظور نیل به اهداف پژوهش، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با دوازده نفر از مدیران ارشد و میانی آشنا به رویه های پایداری این هتل ها در شهر تهران انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده های کیفی گردآوری شده از مصاحبه شوندگان با استفاده از روش تحلیل محتوا و نرم افزار مکس کیودی ای انجام گرفته است. نتایج به دست آمده به عنوان موانع عملکردهای پایداری هتل ها در قالب پنج مقوله دسته بندی شده است. این پنج مقوله شامل مدیران، میهمانان، فرهنگ سازی و آموزش، تجهیزات و هزینه ها، و قوانین و مقررات است که با 23 کد اولیه برآمده از متن مصاحبه های انجام شده شناسایی و دسته بندی شده است. شناسایی و ارائه یک مقوله و شش کد اولیه نوظهور از جنبه های نوآورانه این پژوهش است. همچنین، روایی و پایایی نتایج با شاخص های کرسول و کاپای کوهن برای توافق کدگذاران سنجیده شده است. در پایان، پیشنهادهایی کاربردی ارائه شده تا به برنامه ریزان و مدیران هتل های سبز در به کار بردن راهکارهایی برای اجرایی شدن آن ها به صورت یکپارچه در بخش اقامتگاه ها یاری رسانده شود

Obstacles to implementing sustainability procedures in 4 and 5 star hotels in Tehran

Sustainability practices in accommodation centers, especially hotels, have been of particular importance in terms of managing financial and energy resources. In this article, we seek to identify the nature of these obstacles in the implementation of green practices in 4 and 5 star hotels in Tehran from the point of view of the managers of these accommodation centers using qualitative methods. In order to achieve the objectives of the research, semi-structured interviews were conducted with 12 senior and middle managers familiar with the sustainability procedures of these hotels in Tehran. By using the content analysis technique and MAXQDA software, the qualitative data collected from the interviewees was analyzed. The obtained results were classified as barriers to the sustainability performance of hotels in the form of 5 categories. These five categories include managers, guests, Culturalization and training, equipment and costs, rules and regulations, which were identified and categorized with the number of 23 primary codes derived from the text of the conducted interviews. Identifying and presenting a category and 6 emerging primary codes is one of the innovative aspects of this research. Also, the validity and reliability of the results were measured with the Creswell index and Cohen's kappa coefficient for the agreement of the raters In the end, by presenting practical suggestions, we have tried to help the planners and managers of green hotels in applying guidelines for their implementation in an integrated manner in the accommodation sector.

تبلیغات