آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۶

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازاریابی دیجیتال در صنعت گردشگری پزشکی انجام شده است. این تحقیق در حیطهٔ تحقیقات توسعه ای است که با روش کیفی انجام می شود. جامعهٔ آماری شامل مدیران شرکت های تسهیلگر گردشگری پزشکی و مدیران بخش پذیریش بیماران بین المللی بیمارستان های شهر تهران ازجمله بیمارستان فارابی، قلب شهید رجایی و خاتم الانبیا (ص) است که از این میان 15 نفر به صورت هدفمند غیرتصادفی برای نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده ها مصاحبهٔ عمیق نیمه ساختاریافته است. تحلیل داده های کیفی با روش نظریهٔ داده بنیاد و با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام شد. براساس مدل پارادایمی به دست آمده، مؤلفه های مرتبط با بازاریابی دیجیتال در صنعت گردشگری پزشکی در شش دستهٔ عوامل علّی (بازاریابی اپلیکیشن ها، بازاریایی رسانه های اجتماعی، تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات نمایشی، تسهیل ارتباطات و ارائهٔ اطلاعات)، شرایط زمینه ای (شاخص های فنّاوری رسانهٔ اجتماعی، محیط رسانهٔ اجتماعی، تعامل پذیری، قابلیت درک پذیری)، پدیده محوری (بازاریابی دیجیتال انسان محور، تحلیل داده های مشتری و توسعهٔ بازار)، راهبردها (استراتژی های کوتاه مدت و بلندمدت، ارزش عملکردی و ارزش مورد انتظار)، شرایط مداخله گر (شاخص های نرم افزاری و سخت افزاری) و پیامدها (وفاداری گردشگر، رضایت گردشگر، کیفیت خدمات و محتوای رسانه های اجتماعی) شناسایی شدند. براساس نتایج به دست آمده در این تحقیق، می توان استنباط کرد که با استفاده از ابزار بازاریابی دیجیتال می توان تعداد سهم بازار بیشتری در صنعت گردشگری پزشکی ایران به دست آورد.

Designing A Digital Marketing Model Based On Grounded Theory In Iran's Medical Tourism Industry

This research was done with the aim of designing a digital marketing model in the medical tourism industry. The purpose of the current research is in the field of developmental research that is conducted with a qualitative method. The statistical population includes the managers of medical tourism facilitating companies and the managers of the department of international patients in Tehran hospitals, including Farabi, Ghalb shahid rajaei, and Khatem al-Anbia (pbuh) hospitals, of which 15 people were selected purposefully and non-randomly. The main tool of data collection is semi-structured in-depth interview. Qualitative data analysis was done with the method of data base theory and using MAXQDA software.Findings:Based on the obtained paradigm model, the components related to digital marketing in the medical tourism industry in six categories of causal factors (application marketing, social media marketing, digital advertising, display advertising, facilitating communication and providing information), background conditions (media technology indicators social, social media environment, interactivity, comprehensibility), central phenomenon (human-centered digital marketing, customer data analysis and market development), strategies (short-term and long-term strategies, functional value and expected value), intervening conditions (software and hardware indicators) and outcomes (tourist loyalty, tourist satisfaction, service quality and social media content) were identified. Based on the results obtained in this research, it can be concluded that by using digital marketing tools, more market share can be obtained in Iran's health tourism industry.

تبلیغات