آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۹

چکیده

هدف مطالعه حاضر شناخت نحوه توزیع و پراکندگی مدارس مقطع ابتدایی در شهر مسجدسلیمان با تلفیق GIS و روش BWM فازی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با ماهیت تحلیلی- توصیفی است. شیوه گردآوری اطلاعات ترکیب روش های کتابخانه ای، میدانی و مصاحبه با افراد خبره (20 نفر) است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار GIS و روش BMW استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که شاخص های مرتبط با آسیب شناسی پراکنش مدارس ابتدایی عبارتند از نزدیکی به اماکن ورزشی، اداری، فضای سبز، نواحی مسکونی، خیابان اصلی، مراکز نظامی، مراکز صنعتی، درمانی و فرهنگی. براساس نتایج پژوهش حاضر شاخص های نزدیکی به مراکز صنعتی با وزن 1991/0، نظامی با وزن 1107/0 و خیابان اصلی با وزن 1095/0 دارای بیش ترین اوزان هستند. همچنین معیارهای نزدیکی به مراکز فرهنگی با وزن 0656/0، ورزشی با وزن 0992/0 و اداری با وزن 1019/0 به ترتیب کم ترین اوزان را به خود اختصاص داده اند.

Evaluation the Distribution and Dispersion of Elementary Schools in Masjid Suleiman City

The aim of the present study is to recognize the distribution and dispersion of elementary schools in Masjid Suleiman city by combining GIS and fuzzy BWM method. The current research is applied and analytical-descriptive in nature. The method of collecting information is a combination of library, field methods and interviews with experts (20 people). GIS software and BMW method were used for data analysis. The findings of the present research showed that the indicators related to the pathology of the distribution of primary schools include proximity to sports, administrative, green spaces, residential areas, main streets, military centers, industrial, medical and cultural centers. Based on the results of the present research, the indicators of proximity to industrial centers with a weight of 0/1991, military with a weight of 0/1107 and the main street with a weight of 0/1095 have the highest weights. Also, the criteria of proximity to cultural centers with a weight of 0/0656, sports with a weight of 0/0992, and administrative with a weight of 0/1019 respectively have the lowest weights.

تبلیغات