بررسی و تحلیل اثرات آموزش های فنی و حرفه ای بر توسعه اشتغال زنان روستایی (مورد مطالعه؛ دهستان های شهرستان بهمئی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
آموزش فنی و حرفه ای نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار موردنیاز بخش های مختلف اقتصاد می باشند؛ بلکه از طریق بسترسازی خوداشتغالی به حل مشکل بیکاری نیز کمک می کند تا همسویی بیشتری با نیازهای بازار کار داشته باشد و از این طریق، امکان بیشتری برای جذب آن ها در فعالیت های اقتصادی - اجتماعی فراهم شود. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل عوامل مؤثر آموزش های فنی و حرفه ای بر توسعه اشتغال زنان روستایی در دهستان های شهرستان بهمئی تدوین شده است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی – نظری و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی است. داده های آماری پژوهش نیز از روش های کتابخانه ای و میدانی (پرسش نامه، مصاحبه با مسئولین مربوطه) استخراج گردیده است. جامعه آماری این پژوهش را زنان بین 18 تا 65 سال شرکت کننده در دوره های آموزشی تشکیل می دهند. به منظور انتخاب حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده که بر طبق آن حجم نمونه 384 نفر به دست آمد. انتخاب نمونه در این پژوهش به صورت تصادفی اجرا شده است و روش تحلیل آن کمّی بوده که از آزمون تی و مدل های تصمیم گیری چند شاخصه آراس استفاده شد. نتایج نشان می دهد که عوامل تأثیرگذار آموزش های فنی و حرفه ای بر اشتغال زنان روستایی مورد بررسی در چهار بعد اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی، مدیریتی و محیطی در اشتغال زنان و مهارت آموزی آنان با هم متفاوت است و دهستان های پنج گانه شهرستان بهمئی به الوان با امتیاز 0.3289؛ کفشکنان با امتیاز 0.1745؛ بهمئی گرمسیری شمالی با امتیاز 0.1153؛ بهمئی گرمسیری جنوبی با امتیاز 0.1116؛ و رود تلخ با امتیاز 0.0675 به ترتیب اولویت از نظر گویه های هفتاد و شش گانه بوده اند؛ بنابراین، دهستان به الوان با جمع بیشتر از سایر دهستان ها در رتبه اول قرار می گیرد، درحالی که دهستان رود تلخ با جمع کمتر از سایر دهستان ها در رتبه آخر قرار می گیرد. به همین منظور پیشنهاد می گردد که با توجه به عوامل متفاوت اثرگذار در هر یک از دهستان ها، برنامه ریزی های مبتنی بر شرایط محیطی و اهمیت عوامل اثرگذار هر منطقه صورت پذیرد.Investigating the Effects of Technical and Vocational Training on the Developing Employment among Rural Women (Case Study: Dehestans of Bahmaei County)
Technical and vocational training not only aims to prepare the labor force needed for various sectors of the economy but also helps address unemployment by fostering self-employment. This alignment with labor market needs enhances the potential for integrating individuals into socio-economic activities. Accordingly, the present study was conducted to investigate the factors underpinning the impact of technical and vocational training on developing employment among rural women in the dehestans of Bahmaei County. This is an applied theoretical study that adopts a descriptive-analytical method. The data was collected through library study and field surveys (questionnaires, and interviews with relevant officials). The statistical population of this study consists of women aged 18 to 65 who participated in training courses. The sample size was determined using Cochran's formula (n=384 people). Sampling was randomized, and a quantitative analysis method was adopted using t-test and multi-criteria decision-making models (ARAS). The results suggest that technical and vocational training factors affecting the employment of rural women vary across four dimensions: socio-cultural, economic, managerial, and environmental. Accordingly, the five dehestans of Bahmaei County were ranked as follows based on 76 indicators: Dehestan-e Alvan with a score of 0.3289; Kafshkanan with a score of 0.1745; Northern Bahmaei-e Garmsiri with a score of 0.1153; Southern Bahmaei-e Garmsiri with a score of 0.1116, and Rud-e Talkh with a score of 0.0675. Therefore, Dehestan-e Alvan and Rud-e Talkh were ranked first and last by obtaining the highest and lowest score, respectively. Hence, it is recommended that planning be tailored to the environmental conditions and the significance of influencing factors in each region.