آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۷

چکیده

سیاست گذاری و برنامه ریزی مطلوب مقاصد گردشگری روستایی، مستلزم شناخت و ارزیابی وضع موجود است. پژوهش حاضر، ابتدا به بررسی و تحلیل توسعه گردشگری در روستاهای منطقه اورامان استان کردستان پرداخته و سپس با ارزیابی وضعیت اشتغال زایی گردشگری در این منطقه روستایی، رابطه بین این دو متغیر را براساس زمینه های غالب گردشگری مورد تحلیل قرار داده است. جامعه آماری، ساکنین 30 روستای شهرستان های سروآباد و کامیاران بودند. متغیر «توسعه گردشگری روستایی»، در سطح روستا سنجیده شد و برای این منظور با طراحی کاربرگ جامعی، داده های مورد نیاز پیرامون موقعیت روستاها، زیرساخت های عمومی مورد نیاز و تسهیلات تخصصی پشتیبان گردشگری، انواع جاذبه ها و میراث ملموس و ناملموس موجود و قابل بهره برداری، محصولات و رویدادهای گردشگری در روستاهای مورد مطالعه، از طریق مصاحبه با مدیران محلی گردآوری شد. با انتخاب نمونه ای به حجم 300 نفر، ابعاد و مؤلفه های متغیر «اشتغال زایی گردشگری روستایی» نیز با طراحی و اعتبارسنجی پرسش نامه دیگری در سطح افراد مورد سنجش قرار گرفت و برای مطابقت با متغیر «توسعه گردشگری روستایی»، در سطح روستاها خلاصه سازی شد. امتیازات بالاتر هر دو متغیر، با برتری معنی دار آماری، متعلق به روستاهایی بود که هم از میراث های فرهنگی و هم جاذبه های طبیعی برخوردار بودند. روستاهای دیگر، یک گروه نسبتاً همگن و نابرخوردار از توسعه گردشگری و بی بهره از مشاغل گردشگری بودند. بین دو متغیر توسعه گردشگری و اشتغال گردشگری، به ویژه در روستاهای برخوردار از هر دو نوع جاذبه های فرهنگی-تاریخی و طبیعی که از وضعیت مناسب تری در رابطه با هر دو متغیر نیز برخوردارند، بیش از 67 درصد همبستگی مثبتِ معنی دار وجود دارد. بنابراین، با برنامه ریزی های راهبردیِ سنجیده و آینده نگر و پشتیبانی های سازمانی، می توان امیدوار بود که میراث های ارزشمند فرهنگی و تاریخی اورامان کردستان، از طریق سازوکار گردشگری روستایی، علاوه بر هویت قومی، بتوانند اثرگذاری های پایداری بر وضعیت اقتصاد و معیشت این مردمان نیز داشته باشند.  

Investigating the Relationship between Tourism Development and Job Creation in Rural Areas of Oraman

Desirable policy-making and planning for rural tourism destinations requires understanding and evaluating the status quo. In this paper, the tourism development in the villages of the Oraman, Kurdistan province and its contribution to employment generation is explored and then, by evaluating the status of employment tourism in this rural area, the relationship between these two variables is analyzed based on the dominant tourism contexts. The statistical population consisted of the residents of 30 villages in Sarvabad and Kamyaran counties. The "rural tourism development" was measured at the rural level by designing a comprehensive worksheet. The data on major public infrastructure and tourism facilities, types of attractions and tangible and intangible heritage, tourism products, and events in the studied villages were collected through interviews with local managers. By selecting a sample of n=300 people, the "rural tourism employment" dimensions were also measured at the level of individuals by designing and validating another questionnaire, which was then summarized at the rural level to be compared with the variable of "rural tourism development". Villages with cultural heritage and natural attractions gained higher scores that were statistically significant. Other villages formed a relatively homogeneous group that was deprived of tourism development and job creation. There was a significant positive correlation (more than 67 percent) between tourism development and tourism job creation, especially in villages that had both cultural-historical and natural attractions, and were in a favorable situation with respect to both variables. Therefore, with calculated and visionary strategic planning and organizational support, the valuable cultural and historical heritage of the Oraman, through the rural tourism mechanism,  can also have a sustainable impact on the economy and livelihoods of the local people in addition to their ethnic identity.

تبلیغات