آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۰

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی تأثیر چرخه های تجاری بر صنعت کشتی سازی در ایران طی دوره 1371 تا 1399 پرداخته است. این صنعت به عنوان یکی از بخش-های کلیدی در سند سیاست های کلی توسعه دریا محور شناخته می شود، اما شواهد نشان می دهد سهم آن در اشتغال و ارزش افزوده کل صنعت کشور ناچیز است. شواهد همچنین نشان می دهند که صنعت کشتی سازی قابلیت ایجاد اشتغال بیشتری نسبت به متوسط بخش صنعت را دارد. در این پژوهش، با استفاده از هشت مدل رگرسیونی با الگوی خو دتوضیح با وقفه های گسترده(ARDL)، تأثیر متغیرهایی مانند حجم سرمایه، نیروی کار، قیمت فولاد، قیمت کشتی، چرخه های تجاری و تحریم بررسی شده است. برای بررسی قدرت اثرگذاری متغیر، هفت نماینده برای چرخه های تجاری انتخاب شد. نتایج نشان می دهد که این صنعت دارای بازدهی فزاینده نسبت به مقیاس است و قیمت فولاد از عوامل اصلی تعیین کننده ی تولید به حساب می آید. همچنین، شواهدی مبنی بر عدم ارتباط فعال این صنعت با بازارهای جهانی و تأثیر منفی تحریم ها بر آن مشاهده شده است. به طور کلی، نتایج اشاره به انزوا و عدم رقابت صنعت کشتی سازی ایران در سطح بین المللی دارد.

Examining the Effect of Business Cycles on the Shipbuilding Industry in Iran

This research examines the impact of business cycles on the shipbuilding industry in Iran during 1992 to 2020. This industry is recognized as one of the key sectors in the document of general policies for marine development; however, evidence shows that its share in employment and the total value added of the country''s industry is negligible. Evidence also indicates that the shipbuilding industry has the potential to create more employment compared to the industrial sector''s average. In this study, using eight regression models with an Autoregressive Distributed Lag (ARDL) approach, the impact of variables such as capital volume, labor force, steel prices, ship prices, business cycles, and sanctions is examined. To assess the influencing power of the variable, seven proxies for business cycles were selected. The results indicate that this industry has increasing returns to scale and that steel prices are among the main determinants of production. Additionally, evidence of the lack of active connection of this industry with global markets and the negative impact of sanctions on it has been observed. Overall, the results point to the isolation and lack of competitiveness of Iran''s shipbuilding industry on an international level.

تبلیغات