ساخت و اعتباریابی سنجه میزان پایبندی به اصول کسب و کار حلال (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف کسب وکارها از نگاه اسلام، کسب سود حلال است. این امر مستلزم پایبندی کسب و کارها به بایدها و نبایدهایی است که در دین برای فعالیت آنها بیان شده است. این پژوهش به دنبال طراحی سنجه ای برای اندازه گیری میزان پایبندی کسب وکارها به اصول کسب وکار حلال در صنعت خرده فروشی است. برای این منظور از روش تحقیق آمیخته در دو فاز کیفی و کمی استفاده شده است که در فاز کیفی به طراحی مدل پرداخته شده است. برای این منظور از طریق مرور پیشینه، اصول کسب وکار حلال احصا و مدل کیفی ساخته می شود. در فاز دوم، برای بررسی اعتبار ابزار اندازه گیری از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان فروشگاه های خرده فروشی های کوچک در شهر یزد است که 384 نفر نمونه به صورت تصادفی در دسترس و از طریق ارسال پرسشنامه در فضای مجازی انتخاب شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که کسب وکار حلال شامل پنج بعد اصلی است که عبارت اند از: شاخص های مربوط به تبلیغات، شاخص های مربوط به توزیع، شاخص های مربوط به قیمت، شاخص های مربوط به کارکنان و شاخص های عمومی در کسب وکار حلال. در نهایت اعتبار مدل و شاخص های مربوط به تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم، بررسی و نتایج حاصل معتبربودن سنجه ساخته شده را که شامل 29 گویه است را تأیید می کند. در گام سوم، با استفاده از سنجه طراحی شده، وضعیت موجود پایبندی به کسب وکار حلال در جامعه مورد مطالعه اندازه گیری و تحلیل شد.Construction and validation of the measure of adherence to halal business principles
The purpose of business from the point of view of Islam is to earn halal profit. This requires adherence and attention of businesses to the dos and don'ts specified in the religion for business activities. This research seeks to design a scale to measure the adherence of businesses to the principles of halal business in the retail industry. For this purpose, a mixed research method has been used in two phases, qualitative and quantitative, in which the design of the model has been discussed in the qualitative phase. For this purpose, through reviewing the background, using some narrative books, etc., the principles of halal business, statistics and a qualitative model are made. In the second phase, confirmatory factor analysis and Smart PLS software were used to check the validity of the measurement tool. The statistical population of this research is the customers of small retail stores in the city of Yazd, and 384 samples were selected based on this. The research results show that halal business includes five main dimensions, which are: general indicators in Islamic business, Islamic indicators regarding price, Islamic indicators regarding distribution, Islamic indicators regarding advertising, and Islamic indicators regarding employees. Finally, the validity of the model and the indicators related to the second-order confirmatory factor analysis, the investigation and the results confirm the validity of the constructed measure, which includes 29 items.