چکیده

فساد، سوءاستفاده از قدرت است و اگر افرادی فاقد خودکنترلیِ اخلاقی، مناصب قدرت را اشغال کنند و کنترل اجتماعی نیز غائب باشد؛ قدرت به سادگی مورد سوءاستفاده قرار می گیرد. دورکیم معتقد است که در جامعه مدرن، دین به انزوا می رود و دیگر اقتداری بر افراد ندارد تا رفتارهایشان را کنترل کند. او به اصناف نظر دارد تا چارچوب و قواعد مشخصی برای اعضای خود تدارک ببینند و در مقابل زیاده روی های احتمالی دولت بایستند. با اصطکاک مابین دولت و اصناف، قدرت مهار می شود و امکان سوءاستفاده به حداقل می رسد. اما اخلاق این جهانی مدنظر دورکیم، بنیان محکمی برای انسجام بخشیدن به جامعه و تضمین برقراری عدالت ندارد. پیتر برگر نیز در آرای متأخر خود اشاره می کند که دین، معنای اساسی هستی بشری را ارائه می دهد و عرفی گرایی دوامی نخواهد داشت. ابن سینا، شریعت وحیانی را منبع استخراج قوانین عادلانه جامعه بشری و کنترل قدرت می داند. او برای کنترل نفسانیت و خوی شهوانی بشر، به صورت توأمان هم به نظارت درونی و معنوی و هم به نظارت بیرونی بر افراد توجه دارد که در کنار هم سد محکمی در برابر فساد ایجاد می کنند. به زعم ابن سینا، انسان از یک ساحت معرفتی و یک ساحت انگیزه ای و ارادی برخوردار است و برای عدالت ورزی، نیازمند توجیه منطقی است. شریعت به لحاظ منطقی، زمینه تمکین نفس انسان از عدالت و خودداری از فساد را فراهم می کند. از آنجا که عدالت صحنه ای قابل تخلف است؛ شریعت، الزامات بیرونی استقرار عدالت و جلوگیری از فساد را هم مدنظر قرار می دهد.

Corruption and the mechanism of controlling power in Durkheim's and Ibn Sina's opinions

Corruption is abuse of power, and if people without moral self-control occupy positions of power and social control is also absent; Power is easily abused. Durkheim believes that in modern society, religion becomes isolated and no longer has the authority over people to control their behavior. He advises the guilds to prepare a specific framework and rules for their members and to stand against the possible excesses of the government. With the friction between the government and the guilds, power is restrained and the possibility of abuse is minimized. But the morality of this world considered by Durkheim does not have a solid foundation to integrate the society and guarantee the establishment of justice. Peter Berger also points out in his late opinions that religion provides the basic meaning of human existence and secularism will not last. Ibn Sina considers the revealed law as the source of extracting just laws of human society and controlling power. In order to control human sensuality and sensuality, he pays attention to both internal and spiritual monitoring and external monitoring of people, which together create a strong barrier against corruption. According to Ibn Sina, a human being has a knowledge field and a motive and volitional field, and in order to do justice, he needs a logical justification. In a logical sense, Sharia provides the basis for human self-subordination to justice and refraining from corruption. Since the justice of the stage can be violated; Sharia also considers the external requirements of establishing justice and preventing corruption

تبلیغات