ارزیابی الگوهای ایمان با تکیه بر دیدگاه جان بیشاپ (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تبیین سرشت ایمان همواره دغدغه ی مؤمنان، الاهی دانان و فیلسوفان دین بوده است. به همین جهت، شاهد پیشینه ای بلند درباره ی آن هستیم. یکی از راه های فهم سرشت ایمان ارائه ی الگوهای گوناگون درباره ی آن است. در این مقاله با تکیه بر تقسیم بندیِ جان بیشاپ از الگوهای ایمان به مثابه ی 1) معرفت ویژه 2) باور 3) توکل 4) مخاطره ی اعتقادی 5) مخاطره ی نااعتقادی و 6) امید در مدخل "ایمان" در دانشنامه ی فلسفه ی استنفورد، تلاش شده است ابتدا هر یک از این الگوها توضیح داده شود؛ سپس با تکیه بر میزانِ توجهِ الگوهای فوق به سه مؤلفه ی 1) شناختی 2) عاطفی و 3) ارادی، به مثابه ی معیارهای ارزیابیِ آن ها، نشان داده شده است که کدام یک از آن ها دچار تقلیل شده اند. طبق این ملاک ها، الگوی ایمان به مثابه ی معرفت ویژه دچار تقلیل شده است زیرا به مؤلفه ی عاطفی در تعریف ایمان توجه نداشته است. الگوهای ایمان به مثابه ی توکل، مخاطره ی نااعتقادی و امید دچار تقلیل گرایی نشده اند زیرا به هر سه ملاک فوق توجه کرده اند. اما با توجه به تقریرهای متفاوت از الگوهای ایمان به مثابه ی باور و مخاطره ی اعتقادی، داوری درباره ی تقلیل یا عدم تقلیل هر یک از تقریرها نیز متفاوت است.Evaluation faith models based on John Bishop's view
Understanding the nature of faith has always been a concern for believers, theologians, and philosophers of religion; and therefore, we have a long history of it. One of the ways to explain the nature of faith is to offer various models of it. In this article, based on John Bishop's categorization of faith models as 1) knowledge, 2) belief, 3) trust, 4) doxastic venture, 5) non-doxastic venture, and 6) hope in the "faith" entry of the Stanford Encyclopedia of Philosophy, an effort has been made to first explain each of these models. Subsequently, relying on the degree of attention these models pay to three components: 1) cognitive, 2) affective, and 3) volitional, as criteria for evaluating them, it has been demonstrated which of these models have undergone reductionism. According to these criteria, the model of faith as knowledge has undergone reductionism, as it fails to adequately address the affective component in its definition of faith. The models of faith as trust, non-doxastic venture, and hope have not been subject to reductionism as they have considered all three of the aforementioned criteria. However, given the various interpretations of faith models as belief and doxastic venture, the assessment of reductionism or non-reductionism for each interpretation varies accordingly.