آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۹

چکیده

یکی از ویژگی های همه نظام های فلسفی، هماهنگی اجزا و خرده نظام های ذیل آنها مانند معرفت شناسی، هستی شناسی، نفس شناسی و ... است. توجه به چنین امری می تواند کمک شایانی در فهم نظریه های به ظاهر متشتّت و متفرق آنها کند. در همین راستا تحقیق حاضر در صدد بررسی نظریه های معرفت شناختی و نفس شناختی و نشان دادن همبستگی آنها در دو مکتب مشایی و نوصدرایی از طریق مطالعه آرای ابن سینا و علامه جوادی آملی است. نتایج تحقیق نشان می دهد دو مکتب مشایی و نوصدرایی علی رغم تفاوت های بنیادین در نظریه های معرفت شناختی مانند تجرد یا عدم تجرد ادراک، چگونگی حدوث و بقای ادراکات، تبیین مراتب ادراک، جوهر یا عرض بودن علم، نسبت ادراکات با نفس و نحوه اتحاد نفس با صور ادراکی، مواضع معرفت شناختی آنها با نظریه های نفس شناسی مانند تجرد نفس، حدوث نفس، مراتب نفس در عوالم هستی، انفعال یا خالقیت نفس نسبت به صور ادراکی و پذیرش تحولات جوهری یا عرضی نفس، ارتباط وثیق دارد. پژوهش حاضر از طریق منابع کتابخانه ای و با روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته است

A Comparative Study of the Correlation of Epistemological and Psychological Views in Peripatetics and Neo-Sadrians A Case Study of the Views of Avicenna and Ayatollah Javadi Amoli

One of the characteristics of all philosophical systems is the coordination of their parts and subsystems such as epistemology, ontology, psychology, etc. Paying attention to such a matter can be of great help in understanding their seemingly scattered theories. In this regard, the present research aims to examine the epistemological and psychological theories and show their correlation in the two schools of the peripatetics and Neo-Sadrians through the study of Ibn Sina's and Allameh Javadi Amoli's opinions. The results of the research show that despite the fundamental differences in epistemological theories such as the incorporeality or corporeality of perception, how perceptions occur and survive, the explanation of the levels of perception, the substantiality or accidentality of knowledge, the relationship between perceptions and human soul and the way the soul is united with the forms of perception, their  epistemological positions are deeply related to psychological theories such as incorporeality of the soul, the occurrence of the soul, the levels of the soul in the worlds of existence, the passivity or the creativity of the soul. It has a close relationship with the forms of perception and accepting the substantial or accidental transformations of the soul. The current research was done through library sources and descriptive-analytical method

تبلیغات