آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۲

چکیده

یکی از دلایل شیعه بر امامت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) و جانشینی بلافصل ایشان از پیامبر اکرم(ص) استناد به آیه 33 سوره احزاب (آیه تطهیر) است. علمای شیعه در تحلیل این آیه معتقدند اهل بیت پیامبر(ص) که عبارت اند از امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین(ع)، همگی معصوم اند و عقل می گوید که امام امت باید معصوم باشد؛ پس جانشین پیامبر اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) است. یکی از علمای معاصر که به این استدلال اشکال کرده و به زعم خود آن را مخدوش نموده، آقای فیصل نور در کتاب «الامامه و النص» است. او در معنای اهل بیت، عصمت، اراده تکوینی، دخول سایر ائمه در آیه، امامت حضرت زهرا (س) و... اشکالاتی را وارد می کند. این نوشتار با استفاده از منابع شیعه و اهل سنت و با روشی توصیفی تحلیلی و با رویکردی انتقادی و به شیوه کتابخانه ای، می کوشد اشکالات مطرح شده را یک به یک پاسخ دهد و استدلال شیعه را بدون خدشه و محکم معرفی کند.

Response to Faisal Noor’s Objections to the "Verse of Purification" in the Book “Al-Imāmah wa al-Naṣṣ”

One of the Shiite arguments for the Imamate of Amir al-Mu’minin Ali ibn Abi Talib and his immediate succession to the Prophet is the reference to verse 33 of Surah Al-Ahzab (the verse of purification). Analyzing this verse, Shiite scholars believe that the Prophet’s family, including Amir al-Mu’minin, Hazrat Fatima, Imam Hassan, and Imam Hussein, are all infallible, and logically an Imam must be infallible; therefore, Amir al-Mu’minin is the successor to the Prophet. Faisal Noor is a contemporary scholar who has questioned this argument in his book ““Al-Imāmah wa al-Naṣṣ”. He critiques the meaning of Ahlul Bayt, infallibility, creative will, the inclusion of other Imams in the verse, the Imamate of Hazrat Zahra, etc. Using Shia and Sunni sources, the descriptive-analytical method and the critical approach, this library research attempts to refute Faisal Noor’s objections to the Shīʿa interpretation of the Verse of Purification and reaffirm the doctrinal coherence of Shīʿa arguments.

تبلیغات