چکیده

هدف:پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توانمندی آینده پژوهی مدیران آموزش سازمان تأمین اجتماعی، صورت پذیرفت. جهت گیری این مطالعه کاربردی و توسعه ای بوده و مبانی آن فلسفی تفسیری است. روش: این تحقیق رویکردی استقرایی داشته و به منظور اجرای آن، روش کیفی به کار رفته است. این مطالعه از نوع استراتژی نظریه ی داده بنیاد و میدانی می باشد. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه ی نیمه ساختار یافته و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری هدفمند، استفاده شد. از 16 نفر از کلیه مدیران حوزه ی تأمین اجتماعی و اعضای هیأت علمی مصاحبه شد و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق محوری، انتخابی و کدگذاری باز صورت گرفت. یافته ها:نتایج به دست آمده نشان می دهد، توانمندی آینده پژوهی مدیران آموزش، نیازمند عواملی از قبیل رهبری سازمانی، ساختار سازمانی، مدیریت منابع انسانی ، فرهنگ آینده پژوهی، سناریو نویسی، برنامه ریزی استراتژیک، توسعه ی آموزش، تهیه ی امکانات، مدیریت آینده پژوهی، مشارکت کارکنان و حذف عواملی از قبیل جو سازمانی ناسالم و بوروکراسی زاید، جهت دستیابی به توسعه ی سازمانی سازمان تأمین اجتماعی می باشد.   نتیجه گیری:توانمندی آینده پژوهی مدیران آموزش، مستلزم توجه به فرهنگ آینده پژوهی، تنوع، جمع گراییو رهبری سازمان بوده و جهت ترسیم و ایجاد آینده ی دلخواه می توان از آینده پژوهیبه عنوان یکحامیبهره برد.  دست اندرکاران با بهره گیری از توانمندی آینده پژوهی مدیران به خوبی می توانند فرصت ها را شناسایی نموده و با پیش بینی آینده بر تهدیدها غلبه نمایند که این مهم در سازمان های دولتی همچون تأمین اجتماعیاهمیتی دو چندان دارد.

Designing a Competency Model for Future Research of Education Managers of the Social Security Organization

Purpose: The aim of this study was to design a model for future research ability of education managers of the Social Security Organization. The orientation of this study is applied and developmental and its foundations are philosophical and interpretive. Method: This research has an inductive approach and in order to implement it, a qualitative method has been used. This study makes use of grounded theory and field strategy. Semi-structured interviews were used to collect data and purposive sampling method was used to select the sample. Sixteen of all social security managers and faculty members were interviewed and data were analyzed through pivotal, selective and open coding. Findings: The results show that the future research ability of education managers requires factors such as organizational leadership, organizational structure, human resource management, futuristic culture, scenario writing, strategic planning, training development, facilities, futures management, participation of employees and eliminating factors such as unhealthy organizational climate and redundant bureaucracy to achieve organizational development of the Social Security Organization. Conclusion: Future research capability of education managers requires attention to the culture of futurism, diversity, collectivism and leadership of the organization and futures research can be used as a supporter to draw and create the desired future. Stakeholders can use the ability of managers to study the future well to identify opportunities and overcome threats by predicting the future, which is very important in government organizations such as social security.

تبلیغات