بررسی اندیشه های علم النفسی افضل الدین کاشانی
آرشیو
چکیده
افضل الدین مرقی کاشانی، فیلسوف و شاعر ایرانی قرن هفتم و هشتم هجری است، اما به جهت آنکه بیشتر به واسطه اشعارش شهرت یافته ، تفکر فلسفی اش مغفول مانده است. در زمانی که بر سر حقانیت یا عدم حقانیت فلسفه نزاع بود، وی بر آن بوده است که فلسفه را به حوزه اصلی آن، یعنی شناخت نفس برگرداند. افضل الدین ویژگی شاخص انسان را تفکر و تعقل می داند و یکی از راه های خود شناسی را اندیشه دانسته است. وی بر این قائل است که وقتی انسان به خود می اندیشد، می فهمد حقیقتش جسم نیست؛ بلکه چیز دیگری ست و این نفس است که فاعل و تدبیرکننده جسم است. افضل الدین، شناخت حقیقی را شهودی و درونی می داند. در این نوشتار، به امکان شناخت ازنظر افضل الدین و سپس مسائل مربوط به نفس و بدن، دلیل وجود نفس، ویژگی های نفس و درنهایت، بحث علم النفس و دیدگاه وی در این زمینه بیان می شود. در مقاله حاضر، از منابع کتابخانه ای موجود در این رابطه استفاده شده است.Afzal al-Din Kashani’s Thoughts on Islamic Psychology (ʿIlm al-Nafs)
Afzal al-Din Maraqi Kashani, an Iranian philosopher and poet, is chiefly recognized for his poetry, which has led to his philosophical thought being largely neglected. As a philosopher of the 7th and 8th centuries (Islamic calendar), when there was intense debate over the rightfulness of philosophy, he sought to return philosophy to its primary domain: the knowledge of the soul (nafs). Afzal al-Din considered thinking and reasoning to be the distinguishing characteristics of human beings. He regarded self-reflection as a path to self-knowledge, asserting that when a person reflects on himself, he realizes that his true essence is not the body but something else—the soul, which is the active and governing force of the body. Afzal al-Din viewed true knowledge as intuitive and internal.This study explores Afzal al-Din’s perspective on the possibility of knowledge, followed by discussions on the relationship between the soul and the body, the reasons for the existence of the soul, its characteristics, and finally, the subject of Islamic psychology (ʿilm al-nafs) and his views on it. The study relies on available library resources related to this topic.