اثر شخصیت پویا بر رفتارهای نوآورانه معلمان تربیت بدنی: نقش میانجی شکل گیری جو مدیریت خطاها (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: توسعه رفتارهای نوآورانه در معلمان می تواند فرآیند آموزش و یادگیری را بهینه نموده و محیطی را ایجاد کند که برای افزایش مشارکت دانش آموزان مفید باشد. علاوه بر این، مشخص شده است که توسعه رفتارهای نوآورانه معلمان را قادر می سازد تا خود را برای چالش های آموزشی آماده نمایند. بر این اساس، بررسی عوامل موثر بر رفتارهای نوآورانه معلمان از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف این پژوهش، مطالعه اثر شخصیت پویا بر رفتارهای نوآورانه معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی شکل گیری جو مدیریت خطاها است.روش شناسی پژوهش: برای اجرای این پژوهش کاربردی از روش تحقیق پیمایشی استفاده شد. تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان ساوجبلاغ در سال 1402 تشکیل دهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (137 معلم تربیت بدنی). در این پژوهش از روش نمونه گیری کل شمار استفاده شد و بر این اساس حجم نمونه 137 معلم تربیت بدنی در نظر گرفته شد که بعد از توزیع پرسش نامه های تدوین شده درنهایت 129 پرسش نامه در تحلیل نهایی استفاده گردید. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه های شخصیت پویا، جو مدیریت خطاها و رفتارهای نوآورانه بود. نتایج آزمون آلفای کرون باخ در مطالعه مقدماتی نشان داد ضریب پایایی پرسش نامه های شخصیت پویا، شکل گیری جو مدیریت خطاها و رفتارهای نوآورانه به ترتیب 0/82، 0/77 و 0/86 می باشد. تحلیل داده های پژوهش به شکل توصیفی و استنباطی با استفاده از دو نرم افزار آماری اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس انجام گردید.یافته ها: نتایج پژوهش مشخص نمود شخصیت پویا اثر مثبت و معنی داری بر شکل گیری جو مدیریت خطاها دارد. بخش دیگری از نتایج نشان داد اثر شخصیت پویا بر رفتارهای نوآورانه معلمان تربیت بدنی مثبت و معنی دار است. درنهایت، نتایج آزمون سوبل مشخص نمود اثر شخصیت پویا بر رفتارهای نوآورانه معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی شکل گیری جو مدیریت خطاها مثبت و معنی دار می باشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: استفاده از معلمان تربیت بدنی که دارای شخصیت پویا هستند می تواند به شکل مستقیم و غیرمستقیم به واسطه شکل گیری جو مدیریت خطاها رفتارهای نوآورانه آن ها را که برای موفقیت شغلی این معلمان ضروری هستند توسعه دهد. بر این اساس، توجه به ویژگی های شخصیتی معلمان تربیت بدنی مانند شخصیت پویا به هنگام استخدام آن ها پیشنهاد می شود.The effect of proactive personality on the innovative behaviors of physical education teachers: The mediating role of error management climate formation
Purpose: Developing innovative behaviors in teachers can optimize the teaching and learning process and create an environment that is useful for increasing student participation. In addition, it has been found that the development of innovative behaviors enables teachers to prepare themselves for educational challenges. Based on this, it is important to investigate the factors affecting the innovative behavior of teachers. The purpose of this research is to study the effect of proactive personality on the innovative behaviors of physical education teachers with the mediating role of error management climate formation.Methodology: A survey research method was used to implement this applied research. All the physical education teachers of Savojbolagh city in 2023 were the statistical population of this research (137 physical education teachers). In this research, the total number sampling method was used, and based on this, a sample size of 137 physical education teachers was considered. After the distribution of the compiled questionnaires, 129 questionnaires were used in the final analysis. Data collection tools included proactive personality questionnaires, error management climate and innovative behaviors. The results of Cronbach's alpha test in the preliminary study showed that the reliability coefficient of questionnaires of proactive personality, error management climate and innovative behaviors are 0.82, 0.77 and 0.86, respectively. The analysis of the research data was carried out in a descriptive and inferential form using two statistical software, SPSS and Smart PLS.Findings: The results of the research showed that a proactive personality has a positive and significant effect on the formation of an error management climate. Another part of the results showed that the effect of a proactive personality on the innovative behaviors of physical education teachers is positive and significant. Finally, the results of the Sobel test indicated that the effect of proactive personality on the innovative behaviors of physical education teachers with the mediating role of error management climate formation is positive and significant.Originality/Value: The use of physical education teachers who have a proactive personality can, directly and indirectly, develop their innovative behaviors, which are necessary for the career success of these teachers, through the formation of an error management climate. Based on this, paying attention to the personality traits of physical education teachers, such as a proactive personality, when hiring them, is suggested.