آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۸

چکیده

هدف- ازاین رو، اهداف این نوشتار عبارت اند از: مطالعه بازتاب مفاهیم شناختی انسان گرایانه بین صورت و اعضای بدن در حال انجام یک عمل در صحنه های اجتماعی پیچیده با سطوح مختلف تعامل اجتماعی و عوامل فردی در مقابل اجتماعی به تصویر کشیده شده در صحنه های پیکرنگاری قلمدان های لاکی قاجار در موزه ملی ملک و همچنین، تحلیل مفاهیم شناختی پیکرنگاری در پی بررسی شخصیت انسانی این پیکره هاست. پرسش های که در این مقاله مطرح می شود، به این ترتیب است که نقوش انسانی مصور شده بر قلمدان های لاکی دوره قاجار در چه سطوح مختلفی از تعامل اجتماعی و عوامل فردی ترسیم شده اند؟ نقوش پیکرنگاری این قلمدان ها غالباً دارای چه مفاهیم انسان گرایانه هستند و توجه بصری به این شخصیت ها در زمینه صحنه های اجتماعی و فردی به چه صورت تبیین می شود؟روش شناسی- این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای طبق رویکرد مفاهیم شناختی انسان گرایانه بر پایه نظریه توجه بصری بوندسن به شناسایی و مطالعه پیکرنگاری مصور شده بر روی قلمدان های لاکی دوره قاجار می پردازد.یافته ها- در تحلیل پیکره های انسانی قلمدان لاکی دوره قاجار باید به مفاهیم شناختی انسان گرایانه چون شخصیت آن ها توجه کرد. علاوه بر این، بررسی پیکرنگاری قلمدان لاکی دوره قاجار نشان می دهد که نقوش ترسیم شده انسانی از الگوهای زیبایی شناسی تقریباً مشابه و متأثر از ورود تفکرات هنری اروپایی تبعیت کرده است. چنانچه در طراحی پیکرنگاری تقلیدی ناقص از واقع گرایی در طراحی ها دیده می شود.نتیجه گیری- نتایج نشان می دهد که بر اساس نظریه توجه بصری (TVA) بوندسن و تحلیل پیکرنگاری قلمدان های لاکی، پیکرنگاری شخصیت انسان در دو سطح کُنش فردی و اجتماعی در نقاشی منجر به تأثیرگذاری در جذب رفتار مخاطب در جلب توجه بصری محسوب می شود و بازنمایی کُنش های فردی در مقایسه با صحنه هایی با کُنش های اجتماعی، منجر به جهت دهی بیشتر کاوش های بصری در پیکرنگاری قلمدان های فوق شد. همچنین، توجه بصری در صحنه های اجتماعی پیچیده ای؛ چون صحنه نبرد بر فعالیت پیکره های انسانی و نوع شخصیت آن ها متمرکز می شود، درحالی که در چهره نگاری، توجه بصری به چهره ترسیم شده معطوف می شود

A humanistic study of the iconography of the Qajar-era lacquerwares of the Malek National Museum based on the theory of visual attention (TVA) of Bundesen

Purpose- Therefore, the objectives of this article are: to study the reflection of humanistic cognitive concepts between the face and body parts performing an action in complex social scenes with different levels of social interaction and individual vs. social factors depicted in the pictorial scenes of Laki Qajar's pens. In Malik National Museum and also, the analysis of the cognitive concepts of iconography aims to investigate the human personality of these figures.The questions that are raised in this article are in the order that the human motifs illustrated on the Qajar era lacquerware are drawn at what different levels of social interaction and individual factors? What humanistic concepts do the iconography motifs of these pens often have, and how is the visual attention to these characters explained in the context of social and individual scenes?Methodology- This article deals with the identification and study of illustrated iconography on the Qajar period lacquered pencils with the descriptive-analytical method and collecting information in a library manner according to the approach of humanistic cognitive concepts based on Bundesen's theory of visual attention.Findings- In the analysis of the human figures of Qajar Period Laki Qalamdan, one should pay attention to humanistic cognitive concepts such as their personality. In addition, the study of the iconography of the Qajar period lacquerware shows that the drawn human motifs follow almost similar aesthetic patterns and are influenced by the arrival of European artistic ideas. As in the portrait design, an incomplete imitation of realism can be seen in the designs.Conclusion- The results of the research show that based on Bundesen's theory of visual attention (TVA) and the analysis of motifs using color scan patterns, human personality is considered as an important factor in attracting visual attention in the iconography of the Qajar period lacquered wallets, and it depends on the type of activity and personality of the figure. Humans are related in social and individual scenes in the form of portraits

تبلیغات