فراتحلیل آسیب های اجتماعی رایج در بین دانش آموزان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ناهنجاری های رفتاری در همه جوامع به چشم می خورد ولی با توجه به شرایط جامعه، نوع ، میزان و شدت آن متفاوت است. افزایش ناهنجاری های رفتاری در بین دانش آموزان از یک طرف بیانگر شروع ناهنجاری در سنین پایین و از طرف دیگر بیانگر تداوم آن در آینده است که در نهایت بنیان های جامعه را به مخاطره خواهد انداخت. از این رو شناسایی زمینه ها، دلایل و پیامدهای آسیب ها و انحرافات اجتماعی شایع در بین دانش آموزان نیازمند تبیین و تدقیق مضاعف است. این مقاله با استفاده از روش فراتحلیل، 25 مورد از مقالات علمی-پژوهشی را که در سالهای 1378 تا 1398 در ایران تالیف شده است، انتخاب و بر اساس شاخصهای روشی و نظری بررسی و ارزیابی کرده است. طبق یافته های تحقیق چهار آسیب اجتماعی رایج در میان دانش آموزان عبارتند از: خشونت، اعتیاد، انحرافات جنسی و خودکشی. این مقاله همچنین به دسته بندی و تحلیل عوامل موثر بر گرایش دانش آموزان به این آسیبها و مقایسه یافته ها با نتایج پژوهش های خارجی درخصوص این آسیب ها پرداخته است.Meta-analysis of Common Social Deviations among Students
Behavioral abnormalities can be seen in all societies, but depending on the conditions of society, their type, extent and severity are different. The increase in behavioral abnormalities among students on the one hand indicates the onset of the abnormality at a young age and on the other hand indicates its continuation in the future, which will ultimately jeopardize the foundations of society. Therefore, identifying the contexts, causes and consequences of injuries and common social deviations among students need to be explained and refined. Using meta-analysis method, this article has selected 25 scientific-research articles that were written in Iran from 1378 to 1398 and has reviewed and evaluated them based on methodological and theoretical indicators. According to the research findings, the four most common social deviations among students are: violence, addiction, sexual perversion and suicide. This article also categorizes and analyzes the factors affecting the tendency of students to these injuries and compares the findings with the results of foreign research on these injuries.