آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۹

چکیده

سرماییه اجتماعی دربردارندیه سرمایه و منابع حاصل از نهادها، روابط و هنجارهایی است که کنش متقابل اجتماعی جامعه را به لحاظ کمی و کیفی شکل می دهند. مطالعه و سنجش سرماییه اجتماعی فی نفسه می تواند به ایجاد سرماییه اجتماعی منجر شود و به اعضای اجتماع کمک کند تا مسائل خود را بازاندیشی کنند، تصمیم های بهتری برای برنامه ریزی بگیرند و انسجام پیوستیه اجتماع را بارور سازند. بر همین اساس موضوع نوشتار حاضر سنجش سرماییه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران و برخی عوامل مؤثر بر آن است. در این مطالعه با کاربرد روش پیمایش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. برای انتخاب نمونه های مناسب، از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و به منظور تعیین روایی و پایایی به ترتیب از اعتبار صوری و آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج بررسی شاخص های سرماییه اجتماعی دانشجویان نشان می دهد که تنها حدود یک پنجم دانشجویان از سرماییه اجتماعی بالایی برخوردارند و در مجموع سرماییه اجتماعی دانشجویان نسبتاً پایین است. پایین ترین حد مؤلفه های سرماییه اجتماعی مربوط به مشارکت اجتماعی رسمی است. این مسئله در کنار سایر عوامل حاکی از ضعف سرماییه اجتماعی دانشجویان است به ویژه در ابعاد مدرن مثل عضویت و فعالیت در نهادهای مدنی که نکتیه مهمی از وضعیت جوانان در جامعه را نشان می دهد. این وضعیت متأثر از عوامل متعدد خرد و کلان است.

Analyzing on qualitative and quantitative aspects of social capital among university of Tehran students

Social capital included capital and resources of institutions, social relationship, and norms that are formed social interactions. Social capital measuring could be act of creating of social capital. And help people to rethink about their problems. Make the better decisions and social cohesion for fertilizing community. Accordingly the subject of this paper was to measure social capital among university of Tehran students. The method was survey with using of questionnaire. For choosing of population, we are used the multi cluster sampling. In order to measure the reliability and validity of the data, we’re used formal validity and alpha Cronbach’s alpha. The result shown that only one fifth of students had a high social capital and in addition social capital was low among students. The lowest measure was related to the formal social participation. This shown that social capital was a week among university of Tehran especially in modern aspect such a membership and activity in civil institutions. This issue has been affected in the macro and micro level.

تبلیغات