زیست جهان متحول: مطالعه کیفی بازاندیشی جنسیتی دختران نسل زد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بازاندیشی جنسیتی نتیجه یک جامعه پساسنتی می باشد و جامعه ایران یک جامعه در حال گذار از سنت به مدرنیته در حال حاضر تعریف می شود که در این جامعه دختران نسل زد در تحول اندیشه سنت گرا و ورود به جامعه خارج از سنت به بازاندیشی جنسیتی تمایل نشان داده اند. هدف مقاله حاضر واکاوی بازاندیشی جنسیتی دختران نسل زد در شهر یزد می باشد که با استفاده از روش کیفی و رویکرد تحلیل مضمون در سال 1402 در شهر یزد انجام شد. داده ها با استفاده از نمونه گیری هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با تعداد 18 نفر از دختران شهر یزد جمع آوری شد. یافته های تحقیق نشان می دهد در فرآیند بازاندیشی جنسیتی دختران نسل زد، افکار و گفتمان هایی به چالش کشیده شده و بسیاری از ارزش های سابق به دست فراموشی سپرده شده است. دختران نسل زد فراتر از سنت ها عمل کرده و به تحول در زیست جهان خود پرداخته اند. 5 مضمون اصلی احصا شده پژوهش حاضر شامل: نقش زدایی سنتی، قیودزدایی، عاملیت محوری، عرف ستیزی جنسیتی و کنشگری تحول گرا می باشد. مقوله های اصلی پژوهش بیانگر این بوده است که دختران نسل زد با بازاندیشی جنسیتی، دیدگاه های تازه ای درباره هویت خود پیدا کرده اند. این بازاندیشی، فرایندی مهم و انتقادی بوده که به شکل گیری هویت جدید آن ها کمک کرده است. ولی در نتیجه این بازاندیشی نمی توان گفت تمام اثرات آن برای فرد و جامعه مثبت خواهد بود و موجب ساختن آینده ای عادلانه تر و برابرتر خواهد شد، بلکه به نظر می رسد نتایج منفی نیز در بر داشته باشد. لذا با توجه به اهمیت این موضوع و نامتعین بودن نتیجه این بازاندیشی، توجه سیاستگذاران، به ویژه سیاستگذاران فرهنگی، را می طلبد.Living the changing world: a qualitative study of the gender rethinking of generation Z girls
Gender rethinking is the result of a post-traditional society, and contemporary Iran is defined as a society in transition from tradition to modernity. In this society, Generation Z girls have shown a tendency toward gender rethinking as they transition from traditional thinking to entering a world beyond tradition. The aim of the present article is to explore the gender rethinking of Generation Z girls in Yazd city. This study was conducted in the year 2023 in Yazd using a qualitative approach and thematic analysis. Data were collected purposively through semi-structured interviews with 18 girls from Yazd city. The findings indicate that in the process of gender rethinking, Generation Z girls have challenged certain thoughts and discourses, and many of the previous values have been forgotten. These girls have acted beyond traditions and have engaged in transformative issues affecting their lived experiences. The five main themes identified in this research include: traditional role disengagement, constraint removal, central agency, gender norms contestation, and transformative activism. The main categories of the research demonstrate that Generation Z girls, through gender rethinking, have found new perspectives regarding their identity. This rethinking has been an important and critical process that has aided in the formation of their new identities. However, it seems that not all the outcomes of this rethinking will be positive for the individual and society, and it may not necessarily lead to a fairer and more equitable future. It appears that there may also be negative results, so considering the importance of this issue and the indeterminate nature of the outcomes of this rethinking, it requires the attention of policymakers, especially cultural policymakers.