تیپ شناسی روان شناسان اینستاگرامی ایرانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه رسانه های اجتماعی نقشی پررنگ در زندگی ما یافته اند و از جهاتی گوناگون ما را تحت تأثیر قرار می دهند؛ یکی از رسانه های اجتماعی محبوب در ایران اینستاگرام است و یکی از موضوعات محبوب طرح شده در اینستاگرام ادعاهای روان شناختی هستند. وقتی گزاره های روان شناسی در رسانه ای اجتماعی برای عموم مردم مطرح می شوند با پدیده ای تحت عنوان روان شناسی عامه پسند طرف هستیم. به رغم انتشار گستردیه ادعاهای روان شناختی در اینستاگرام، ما هیچ مطالعه ای در باب روان شناسان اینستاگرامی یا تیپ شناسی آنان نیافتیم؛ بنابراین بر آن شدیم تا در این مطالعه بر مبنای معیارهایی توصیفی، انواع تیپ های مختلف روان شناسان عامه پسند اینستاگرامی را شناسایی کنیم. شیویه مطالعیه ما نتنوگرافی بود. نتنوگرافی، نوعی مردم نگاری در بستر اینترنت است که تکنیک اصلی مورداستفاده در آن، مشاهدیه مداوم و عمیق است. ما از طریق مشاهدات مداوم و عمیق و نیز با اتکا به اصول منطقی و شواهد علمی، درنهایت شش تیپ از روان شناسان عامه پسند اینستاگرامی را شناسایی کردیم که عبارت اند از: روان شناسان شواهدمحور اینستاگرامی، روان شناسان عقل سلیم اینستاگرامی، روان شناسان شبه علمی نهان اینستاگرامی، روان شناسان شبه علمی آشکار اینستاگرامی، روان شناسان زرد اینستاگرامی و روان شناسان تیپ آمیختیه اینستاگرامی؛ بدین ترتیب ما نشان دادیم که روان شناسی عامه پسند اینستاگرامی ابداً پدیده ای یکدست نیست، نمی توان همیه روان شناسان اینستاگرامی را زرد یا غیر علمی تلقی کرد، بلکه روان شناسی اینستاگرامی در قالب تیپ هایی متفاوت نمود می یابد، همچنین نشان دادیم برخی از این تیپ ها سودمندی بیشتری دارند و برخی نیز به شدت زیان بارند. پژوهشگران بعدی می توانند به اعتبارسنجی کمّی این تیپ ها بپردازند، تیپ های احتمالی دیگری را شناسایی کنند یا مشخصه ها و پیامدهای مثبت و منفی هر تیپ را به نحوی ژرف تر مورد واکاوی قرار دهند.Typology of Iranian Instagram Psychologists.
Social media has become an integral part of our lives, influencing us in various ways. Instagram, one of the most popular social media platforms in Iran, frequently features psychological content. When psychological claims are presented to the general public through social media, it is called pop psychology. Despite the widespread dissemination of psychological claims on Instagram, no studies have examined Instagram psychologists or their typology; Therefore, this study aimed to identify different types of pop Instagram psychologists using descriptive criteria. Netnography, a form of ethnography conducted online, primarily involving continuous and in-depth observation, was employed as the research method for this study. Through continuous and in-depth observations, guided by logical principles and scientific evidence, we identified six types of pop Instagram psychologists: evidence-based psychologists, common sense psychologists, covert pseudoscientific psychologists, overt pseudoscientific psychologists, psychobabble, and mixed-type psychologists. This study demonstrated that pop psychology on Instagram is not a uniform phenomenon and manifests in various forms; Furthermore, we found that some types of pop psychology claims are more beneficial while others are highly detrimental. Further research could quantitatively validate the proposed typology or engage in deeper analyses of each type, examining both their characteristics and their potential positive and negative consequences.