آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۶

چکیده

رایج ترین نظریه ی مطالعات دین در خصوص دین رسمی و عامیانه، اولی را دیدگاه نهاد رسمی دین در مورد عقاید و اعمال مذهبی مشروع و دومی را عقاید و اعمال رایج در میان توده های مردم می داند. نظر به نبود سازمان رسمی دینی در جوامع اسلامی، صورت بندی متفاوتی ارائه شده که دین رسمی را آرای هنجارین علمای مذهبی در مورد باورهای مذهبی مشروع می داند. در مورد کردستان با صورت متفاوتی از اسلام به نام اسلام صوفیانه طرفیم که کاربست نظریه اخیر را نیز با مشکل مواجه می کند. بر این اساس تلاش کرده ایم از چارچوب تحلیلی متفاوتی استفاده کنیم که تمایز میان عامیانه و رسمی در اسلام را بر اساس شکل تجربه دینی تعریف می کند. بدین منظور ابتدا بر اساس روش تاریخی، فرآیندهای تاریخی اثرگذار بر شکل گیری اسلام صوفیانه را بررسی کرده ایم و در نهایت به تحلیلی نظری در مورد صورت بندی جدیدی از تمایز میان صورت های عامیانه و رسمی اسلام دست زده ایم. 

Sufi Islam in Kurdistan and the issue of official and popular Islam

The most common theory in religious studies regarding official and popular religion considers the former as the view of the official religious institution, and the latter as the beliefs and practices prevalent among the masses. Given the lack of official religious organizations in Islamic societies, a different formulation has been proposed that considers official religion as the normative opinions of religious scholars. In the case of Kurdistan, we are faced with a different form of Islam called Sufi Islam, which poses different problems in applying the former mentioned theory. Accordingly, we have attempted to use a different analytical framework that defines the distinction between popular and official based on the form of religious experiences. To this end, we have first examined the historical processes that influenced the formation of Sufi Islam, and finally we undertook a theoretical analysis of a new formulation of the distinction between popular and official Islams 

تبلیغات