اینستاگرام به مثابه فناوری مکمل نئولیبرالیسم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مقاله شبکه اجتماعی اینستاگرام را به مثابه بخشی از فناوری های قدرت نئولیبرالیسم مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس، پنج خوانش متفاوت از اینستاگرام همچون قسمی از تشکیلات نئولیبرالی ارائه شده است. روش این مقاله، از نوع اسنادی و مطالعه متون علمی مرتبط با موضوع پژوهش است. یافته های این مقاله با تکیه بر آراء نظریه پردازی چون نیک سرنیچک، یانیس واروفاکیس، بیونگ چول هان، زیگمونت باومن، ژان بودریار و. .. حکایت از پنج خوانش «اینستاگرام به مثابه فضای انباشت سرمایه مجازی»، «اینستاگرام به مثابه تیول مجازی»، «اینستاگرام؛ بحران آزادی و شفافیت گرایی»، «اینستاگرام؛ سلبریتیزه شدن و خودبرندسازی» و «اینستاگرام نمودی از وضعیت پست مدرن و سیال شدگی زندگی» دارد. همچنین نتایج این مقاله نشان می دهد که اینستاگرام به مثابه فضایی ایدئولوژیک در پی ترویج ارزش های نئولیبرال بوده و جایگاهی ساختاری در عرصه فرهنگی و اقتصادی در تشکیلات نئولیبرالی دارد.Instagram as a complementary technology to Neoliberalism
This article explores the social network Instagram as a part of neoliberal power technologies. Accordingly, five different readings of Instagram as a part of the neoliberal organization have been presented. The method of this article is documentary and the study of scientific texts related to the research topic. The findings of this article are based on the views of theorists such as Nick Sernichek, Janis Varoufakis, Byung chul Han, Zygmunt Baumann, Jean Baudrillard, and etc. The story of five readings: "Instagram as a space for the accumulation of virtual capital", "Instagram as a virtual tool", "Instagram: the crisis of freedom and transparency", "Instagram: celebrity and self-branding", and "Instagram is a manifestation of the postmodern state and the fluidity of life". Also, the results of this article show that Instagram, as an ideological space, seeks to promote neoliberal values and has a structural position in the cultural and economic arena in neoliberal organizations.