The Relationship between the Perception of Family Functioning and Distress Tolerance with Academic Self-Discipline: The Mediating Role of Mental Vitality (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
This study aimed to examine the relationship between perceived family functioning, distress tolerance, and academic self-discipline, with the mediating role of mental vitality. The research method was correlational using structural equation modeling. The statistical population included all students at Imam Khomeini International University during the 2023-2024 academic year. A total of 260 students were selected as the study sample using cluster random sampling. Research instruments included the Family Functioning Questionnaire (Epstein et al., 1980), Academic Self-discipline Questionnaire (Afrooz, 2007), Distress Tolerance Scale (Simons & Gaher, 2005), and Mental Vitality Scale (Ryan & Frederick, 1997). Data were analyzed using structural equation modeling in AMOS 24 software. The findings indicated that the conceptual model had good fit indices. Examination of direct pathways showed that family functioning and distress tolerance were significantly related to academic self-discipline. Furthermore, analysis of indirect pathways revealed that mental vitality mediates the relationship between academic self-discipline and both family functioning and distress tolerance. The results suggest that students' academic self-discipline can be enhanced by improving their perceptions of family functioning, increasing their distress tolerance, and fostering their mental vitality.رابطه ادراک عملکرد خانواده و تحمل پریشانی با خودنظم جویی تحصیلی: نقش میانجی نشاط ذهنی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ادراک عملکرد خانواده، تحمل پریشانی و خودنظم جویی تحصیلی با نقش میانجی نشاط ذهنی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در سال تحصیلی 1402-1403 که از بین آن ها 260 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های عملکردخانواده (اپشتاین وهمکاران،1980)، خودنظم جویی تحصیلی (افروز،1386)، تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر،2005) و نشاط ذهنی (رایان، فردریک،1997) بود. اطلاعات گردآوری شده به وسیله روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS24 تحلیل گردید. یافته ها نشان داد که مدل مفهومی پژوهش از برازش مطلوب برخوردار است. بررسی مسیرهای مستقیم نشان داد که عملکرد خانواده و تحمل پریشانی با خودنظم جویی تحصیلی رابطه دارد. همچنین نتایج بررسی مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که نشاط ذهنی در ارتباط بین خودنظم جویی تحصیلی و عملکرد خانواده با تحمل پریشانی نقش میانجی دارد. خودنظم جویی تحصیلی دانشجویان می تواند از طریق ارتقاء ادراک عملکرد خانواده، بهبود تحمل پریشانی و افزایش نشاط ذهنی دانشجویان ارتقاء یابد.