چکیده

یکی از مفاهیم مهم و کلیدی در مباحث اخلاق و فلسفه اخلاق، حکمت عملی است. دانستن چیستی این مفهوم ازنظر ارسطو به این جهت اهمیت دارد که وی از طرفی میراث دار اسلاف بزرگی همچون سقراط و افلاطون است و از طرف دیگر، کتب و آثارش پس از ترجمه و مطالعه توسط اندیشمندان اسلامی مانند کندی و فارابی، مبدأ و محور علم اخلاق، اخلاق فلسفی و اخلاق اسلامی قرار گرفته است. بدین سان در این نوشتار که با روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، چیستی حکمت عملی، از طریق مقایسه آن با سایر فضایل عقلی در نظر ارسطو مشخص شده است. نتیجه تحقیق اینکه عقل شهودی، که متکفل بدیهیات است، در کنار شناخت علمی که توانایی بر اقامه برهان است، حکمت نظری با موضوع عالی ترین موجودات را تشکیل می دهد و حکمت نظری نیز با مبادی خود، از مبادی توانایی عملی (تخنه یا فن) و حکمت عملی (فرونسیس) به شمار می رود. حکمت عملی یا فرونسیس از عقل نظری وام می گیرد و به عقل عملی وام می دهد و به تعبیر دیگر، معلول عقل نظری و علت (اعدادی) عقل عملی برای عمل اخلاقی است.

The study of relationship between Practical Wisdom and Theoretical Wisdom in Aristotle's Thought

One of the important and key concepts in the discussions of ethics and moral philosophy is practical wisdom (phronesis). Understanding the nature of this concept from Aristotle's perspective is important because on the one hand, he is the heir of great predecessors such as Socrates and Plato, and on the other hand, his books and works, after being translated and studied by Islamic thinkers such as Kindi and Farabi, have become the origin and axis of moral science, philosophical ethics, and Islamic ethics. Thus, in this paper, which has been carried out using a descriptive-analytical method, the nature of practical wisdom has been determined by comparing it with other intellectual virtues in Aristotle's view. The result of the research is that intuitive reason, which is responsible for self-evident truths, along with scientific knowledge, which has the ability to establish proof, constitutes theoretical wisdom with the subject of the highest beings, and theoretical wisdom along with its own principles is also counted among the principles of practical ability (techne or art) and practical wisdom (phronesis). Practical wisdom or phronesis borrows from theoretical reason and lends to practical reason, and in other words, it is the effect of theoretical reason and the (preparatory) cause of practical reason for moral action.

تبلیغات