تحلیل تأثیر نظریه فطرت دینی در دیدگاه های روان شناختی
آرشیو
چکیده
توسعه بخشی به مطالعات برون دینی در مسئله فطرت، موجب شد تا مقاله حاضر به بررسی معنویت ارائه شده در برخی دیدگاه های روان شناسی بپردازد و شاخصه های برجسته نظریه فطرت را در نگرش آنان جستجو کند. اگرچه روان شناسان، فطرت را مفهومی اعم از غریزه و شامل امور تکوینی انسان می دانند و دین را نیز گاه معادل با هرگونه معنویت گرایی دانسته اند، اما با تأمل در آرای آنان می توان ادعا نمود که در نظرگاه ایشان، فطرت برآیندی از یک نگاه دقیق به رابطه معنویت گرایانه انسان و جهان است که حد متعالی آن، در رسیدن به خدا نُمود کامل می یابد که می توان آن را به نوعی اشاره به مفهوم فطرت در زبان دین تلقی کرد. البته این توجه وجود دارد که مبانی روان شناسان و نیز اهداف مد نظر آنان در نظریاتشان، متفاوت از مبانی و نیز اهداف دینی است. بااین حال، به نظر نگارنده، حاصل این جستار، نگرشی نوین در مسئله فطرت و راه حل دیگری در پاسخ به شبهه انحصارگرایی فطرت در مطالعات درون دینی خواهد بود.Analysis of the influence of the theory of religious nature in psychological perspectives
The development of extra-religious studies on the issue of nature caused the present article to examine the spirituality presented in some psychological perspectives and to search for the outstanding characteristics of the theory of nature in their attitude. Although psychologists consider nature as a concept including instinct and human development issues, and religion is sometimes considered equivalent to any kind of spiritualism, but by reflecting on their opinions, it can be claimed that in their opinion, nature is the result of a careful look at the spiritualistic relationship of man and the world whose transcendent limit finds its perfect manifestation in reaching God, which can be considered as a kind of reference to the concept of nature in the language of religion. Of course, there is the attention that the foundations of psychologists and the goals they consider in their theories are different from the foundations and goals of religion. However, in the author's opinion, the result of this essay will be a new approach to the problem of nature and another solution in response to the suspicion of the exclusivity of nature in intra-religious studies.