موضوع شایستگی های مدیریتی بدین جهت حائز اهمیت است که مدیران مسئولیت تدوین استراتژی های شرکت را بویژه در مورد بنگاه های کوچک و متوسط(SME) بر عهده دارند. فرآیند توسعه شایستگی در SMEها به لحاظ اینکه تفاوت معناداری با سازمان های بزرگ دارد از ارزش خاصی برخوردار بوده و نیروی محرکه اقتصاد در کشورهای توسعه یافته بشمار می روند. رقابت پذیری آنها تا حد زیادی توسط شایستگی های مدیران آنها تعیین می شود. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب مفهومی شایستگی مدیریتی مالک مدیران SMEها در شهرک های صنعتی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای- کاربردی و از نظر روش پژوهش، آمیخته است. در بخش کیفی 30 نفر از نخبگان حوزه SME ها بعنوان نمونه به روش نمونه گیری هدفمند و از نوع فرد ماهر و در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران 305 نمونه، در مرحله اول بصورت نمونه گیری طبقه ای و مرحله دوم تصادفی ساده انتخاب شد. در بخش کیفی داده ها با روش شش مرحله ای تحلیل براون و کلارک1(2006) و با استفاده از نرم افزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با روش دلفی اعتبارسنجی شد. بخش کمی نیز از نرم افزارهای Spss، R و Lisrel برای تحلیل توصیفی، استنباطی و تحلیل عاملی استفاده گردید. با تحلیل داده های کیفی و مرور متون، پرسشنامه تدوین و پس از تأیید، با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی برازش چارچوب مفهومی ارائه شده مورد بررسی قرار گرفت. بنا به یافته های پژوهش، تعداد 33 مؤلفه در قالب 4 بعد برای شایستگی مالک مدیران شناسایی گردید. ابعاد چهارگانه شامل شایستگی های عمومی و فردی، تجاری و بازرگانی، فنی و تولیدی و مدیریتی است.