آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۱۳

چکیده

بحث احکام اختصاصی زنان و بررسی تکالیف شرعی ایشان، قدمتی هم تراز با تاریخ فقه و فقاهت دارد؛ ولی با این همه، کمتر به عنوان موضوعی مستقل با رویکرد به احکام اختصاصی زنان در عبادات از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی و استخراج احکام اختصاصی ایشان در یک نوشتار، مورد توجه قرارگرفته است. این پژوهش با روش کتابخانه ای و به شیوه ی پردازش اطلاعات توصیفی و تطبیقی به جمع آوری این احکام اقدام نموده و نظرات فقهای مذاهب خمسه دراین باره، گردآوری و مقایسه شده است. در بحث عبادات احکام خاصی برای بانوان وجود دارد که گاهی تمایزات به جهت حریم عفافی زنان و گاهی به دلیل تسهیل امر برزنان یا متاثراز احکام خاص زنان است. این پژوهش فقط به بررسی نقاط اشتراک و افتراق و شناخت آن ها در باب حج از نگاه مذاهب فقهی خمسه پرداخته است. نتایج محتویات پژوهش، حاکی از وجود تفاوت در احکام شرعی زنان است مثلا در مواردی مانند همراهی بانوان با یکی از محارم، احرام مستحاضه، استفاده از زیور آلات، استعمال حنا در حال احرام، طواف نسا و ... افتراق داشته؛ و در مواردی دیگر مانند اجازه همسر در حج بانوان، احرام حائض، پوشیدن لباس دوخته و ... با هم مشابهت دارند. نگارنده بر این باور است که فقهای شیعه و مذاهب اربعه در اصل احکام اختصاصی زنان در عبادات اتفاق نظر دارند و اختلاف آن ها در جزئیات احکام حج می باشد.

Examining commonalities and differences in the jurisprudence of Khamsa schools in women's hajj

The discussion of women's specific rulings and the examination of their Shariah duties is as old as the history of jurisprudence and jurisprudence; However, despite all this, it has been paid less attention as an independent issue with an approach to the specific rulings of women in worship from the point of view of Islamic religious jurisprudence and extracting their specific rulings in one writing. This research has collected these rulings with the library method and descriptive and comparative information processing method, and the opinions of the jurists of Khamsa religions have been collected and compared. In the discussion of worship, there are special rulings for women, sometimes the distinctions are for the sake of women's chastity, and sometimes they are made to facilitate women's affairs or because of special rulings for women. This research has only investigated the points of commonality and difference and their knowledge about Hajj from the point of view of Khamsa jurisprudence schools. The results of the content of the research indicate the existence of differences in women's Shariah rules, for example, there are differences in cases such as accompanying women with one of the mahrams, ihram mustahaza, use of ornaments, use of henna while in ihram, Tawaf Nasa, etc.; And in other cases, such as the wife's permission in women's Hajj, Ihram during menstruation, wearing sewn clothes, etc., they are similar. The author believes that the Shia jurists and Arba'ah schools agree on the principle of women's special rules in worship,

تبلیغات