نظریه جامعیت علمی شبکه ای و هوشمند قرآن کریم (ساختار، فرایند) (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
قرآن به صراحت مدعی «جامعیت» است، اما ابعاد و ساختار و فرایند آن را روشن نکرده و ازاین رو، دامنه انتظار مخاطبان را در تفسیر جامعیت و رجوع علمی به آن با ابهام روبه رو کرده است. در کنار این ویژگی مهم، قرآن همچنین مدعی جمع پارادوکسیکال اوصاف «جاودانگی» و «ثبات» و در عین حال، «پویایی» و «تحرک» نیز هست؛ آن چنان که با گذر زمان و تکامل علمی بشر، گرد کهنگی بر چهره آن نمی نشیند و این درحالی است که «تکامل علمی» بشر به صورت قهری، موجب زوال برخی دانش ها و تولید دانش های جدید است تا نیازهای نوظهور را پاسخ گوید و اساساً نیازهای بشر نو به نو و به مرور و به طور دائم در حال پوست اندازی است و در فرایند تکامل دانش بشر، «علم» هیچ گاه از حرکت باز نمی ایستد. این اوصاف و گزاره های ناسازوارانه پرتکرار در قرآن و منابع دینی، برای تثبیت در ذهن علمی بشر امروزین، نیازمند واکاوی و بازشناسی دقیق بوده و لازم است ساختار، فرایند و سازکار آنها آشکار شود. این مقاله با تکیه بر روش کلامی و ورود اجمالی به روش پدیده شناختی، عهده دار رمزگشایی و حل این معادله چندوجهی و پاسخگویی به پرسش ها و ابهامات یادشده است. فرضیه نگارنده این است که ساختار و فرایند جامعیت علمی قرآن، به شکل بدیعی شبکه ای (آنتولوژی) و هوشمند عمل کرده و «جامعیت قرآن» نیز متناسب با اهداف و مقتضیات و اوصاف و وظایف آن، قابل بازتعریف و ظرفیت های علمی قرآن نیز به شکل واقع بینانه ای، قابل بازشناسی است.The Theory of Network and Intelligent Scientific Inclusiveness of the Holy Qur'an (Structure, Process)
The Qur'an explicitly claims "inclusiveness", but it has not clarified its dimensions, structure, and process, and therefore, has made the expectations of the addressees in terms of the interpretation of inclusiveness and scientific reference to it to face ambiguity. Besides this important feature, the Qur'an also claims the paradoxical combination of "immortality" and "stability" and at the same time, "dynamism" and "mobility"; so that with the passage of time and the scientific evolution of mankind, it would not turn stale, and this is while the "scientific evolution" of mankind forcibly causes the deterioration of some knowledge and the production of new knowledge in order to meet the emerging needs, and basically the needs of the modern mankind, is constantly changing and evolving, and in the process of the evolution of human knowledge, "science" never stops moving on. In order to stabilize the scientific mind of modern human beings, these repetitive unstructured descriptions and propositions in the Qur'an and religious sources need to be accurately delved into and recognized, and it is necessary to clarify their structure, process and mechanism. Relying on the verbal method and a brief employment of the phenomenological method, this article is undertaking to decipher and solve this multifaceted equation and to respond to the aforementioned questions and ambiguities. The writer presumes that the structure and process of the scientific inclusiveness of the Qur'an functions in a novel network (ontology) and intelligent way, and "the inclusiveness of the Qur'an" can be redefined in accordance with its goals and requirements, attributes and tasks, and the scientific capacities of the Qur'an are realistically recognizable, too.