پیش بینی اندیشه پردازی خودکشی در نوجوانان براساس خودبهسازی و احساس خود ارزشمندی
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: خودکشی از آسیب های روانی-اجتماعی با ماهیت پیچیده و ریسک فاکتورهای مختلف است. لذا این پژوهش با هدف پیش بینی اندیشه پردازی خودکشی در نوجوانان براساس خودبهسازی و احساس خودارزشمندی انجام شد.روش شناسی پژوهش: پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرسان اوز در سال 1402 بود. با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 150 نفر انتخاب و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اندیشه پردازی خودکشی (بک، 1991)، پرسشنامه خودبهسازی (نف، 2003) و پرسشنامه احساس خودارزشمندی (کروکر و همکاران، 2003) برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با روش ورود همزمان و نرم افزار آماری SPSS-v26 استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد به ترتیب بین خودبهسازی کل (583/0-=r و 05/0>P)، احساس خودارزشمندی کل (475/0=r و 05/0>P) و هر یک از ابعاد آن ها با اندیشه پردازی خودکشی همبستگی معناداری وجود دارد. ضرایب رگرسیونی نیز نشان داد متغیرهای پیش بین با هم توان تبیین 35 درصد از واریانس نمره گرایش به اندیشه پردازی خودکشی را داشته اند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان با شناسایی متغیرهای روانشناختی افکار خودکشی در نوجوانان را در موقعیت های بحرانی کاهش داد.Prediction of Suicidal Ideation in Adolescents Based on Self-Compassion and Feeling of Self- Worth
Introduction and goal: Suicide is one of the psycho-social injuries with a complex nature and various risk factors. Therefore, this research was conducted with the aim of predicting suicidal thoughts in teenagers based on self-compassion and self-worth.Research methodology: The research was descriptive-correlational. The statistical population included all male students of the first secondary level of Evaz city in 2023. 150 people were selected with available sampling method and research tools including suicidal ideation questionnaire (Beck, 1991), self-compassion questionnaire (Neff, 2003) and self-worth questionnaire (Croker et al., 2003) were used for data analysis, Pearson correlation test and multiple regression with simultaneous entry method and SPSS-v26 statistical software.Findings: The results showed that there is a significant correlation between total self-compassion (r=-0.583 and P<0.05), total self-worth feeling (r=0.475 and P<0.05) and each of their dimensions with suicidal thoughts. The regression coefficients also showed that the predictor variables were able to explain 35% of the variance of the suicidal ideation score.Conclusion: According to the results, it is possible to reduce suicidal thoughts in teenagers in critical situations by identifying psychological variables