چکیده

مقدمه و هدف: معنای زندگی از نیازهای انسان تلقی می شود و فقدان معنا در زندگی علت بسیاری از مشکلات روانشناختی است. لذا پژوهش حاضر با هدف رابطه معنا در زندگی با پرخاشگری و تاب آوری در دانشجویان انجام شد. روش شناسی پژوهش: پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام در سال تحصیلی 1403 بود، که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 110 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه معنای زندگی (استگر و همکاران، 2006) و پرخاشگری (باس و پری، 1992) و پرسشنامه تاب آوری (کانر و دیویدسون، 2003) استفاده شد. داده ها با روش های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با نرم افزار آماری SPSS-26 تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین نمره کل تاب آوری با معنای زندگی در دانشجویان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (559/0=r و 006/0>P). همچنین بین نمره کل پرخاشگری با معنای زندگی در دانشجویان همبستگی منفی و معناداری وجود دارد (627/0-=r و 009/0>P).نتیجه گیری: با توجه به نقش مؤثر و مفید معنای زندگی، ضرورت دارد در راستای افزایش معنای زندگی برنامه ریزی های مدون در دستور کار قرار گیرد.

The Relationship Between Meaning In Life and Aggression and Resilience In The Students Of Islamic Azad University Yadegar-e Imam Branch

Introduction and goal: The meaning of life is considered one of the human needs and the lack of meaning in life is the cause of many psychological problems. Therefore, the current research was conducted with the aim of the relationship between meaning in life and aggression and resilience in students.Research methodology: The research was descriptive and correlational. The statistical population included all students of Islamic Azad University, Yadgar Imam branch in the academic year of 2024, who were selected by available sampling method, 110 people. To collect information, the meaning of life questionnaire (Steger et al., 2006) and aggression (Bass and Perry, 1992) and the resilience questionnaire (Connor and Davidson, 2003) were used. Data were analyzed with descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and multivariate regression with SPSS-26 statistical software.Findings: The results showed that there is a positive and significant correlation between the total score of resilience and the meaning of life in students (r=0.559 and P<0.006). Also, there is a negative and significant correlation between the total score of aggression and the meaning of life in students (r=0.627 and P<0.009).Conclusion: Considering the effective and useful role of the meaning of life, it is necessary to put written plans on the agenda in order to increase the meaning of life.

تبلیغات