اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر ادراک جو مدرسه و خودپنداره تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر قرچک
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: مسائل مختلفی در محیط های آموزشی وجود دارد که می تواند عملکردهای تحصیلی دانش آموزان را نحت تأثیر قرار دهد و عدم توجه به این مسائل، پیامدهای مخربی را در پی خواهد داشت. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر ادراک جو مدرسه و خودپنداره تحصیلی در دانش آموزان دختر انجام شد.روش شناسی پژوهش: پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر قرچک در سال 1403 بود، که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه مساوی 15 نفری جایگزین شدند. برنامه آموزش ذهن آگاهی طی 8 جلسه به صورت گروهی و هر هفته یک جلسه برای گروه آزمایش اعمال شد. برای گردآوری اطلاعات از ادراک جو مدرسه (وی و همکاران، 2007) و خودپنداره تحصیلی (یی یسن چن، 2004) استفاده شد. داده ها با روش های آمار توصیفی، پیش فرض های آماری و تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار آماری SPSS-26 تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی بر بهبود ادراک از جو مدرسه (964/99=F، 05/0>P و 51/0=Eta) و افزایش خودپنداره تحصیلی (017/102=F، 05/0>P و 55/0=Eta) آزمودنی های گروه آزمایش در مرحله پس آزمون اثربخش بوده است (05/0>P).نتیجه گیری: با توجه به سودمندی برنامه آموزش ذهن آگاهی بر مسائل تحصیلی در دانش آموزان ضرورت دارد از این شیوه به شکل مستمر و دائم در مدارس و سایر مراکز پرورشی و تربیتی استفاده گردد.The Effectiveness of Mindfulness Training on the Perception of School Atmosphere and Academic Self-Concept in Elementary School Female Students in Qarchak city
Introduction and goal: There are various issues in educational environments that can affect the academic performance of students, and not paying attention to these issues will lead to destructive consequences. This research was conducted with the aim of the effectiveness of mindfulness training on the perception of school atmosphere and academic self-concept in female students.Research methodology: It was a semi-experimental research with a pre-test and post-test design with two experimental and control groups. The statistical population included all female primary school students in Qarchak city in 2024, 30 people were selected by available sampling method and replaced in two equal groups of 15 people. Mindfulness training program was applied in 8 sessions as a group and one session per week for the experimental group. To collect information, school climate perception (Way et al., 2007) and academic self-concept (Yi -Hissn Chen, 2004) were used. The data were analyzed with descriptive statistics methods, statistical assumptions and multivariate covariance analysis with SPSS-26 statistical software.Findings: The results showed that mindfulness training improved the perception of school atmosphere (F=99.964, P<0.05 and Eta=0.51) and increased academic self-concept (F=102.017, P<0.05 and Eta=0.55) the subjects of the experimental group were effective in the post-test phase (P<0.05).Conclusion: Considering the usefulness of the mindfulness training program on academic issues in students, it is necessary to use this method continuously and permanently in schools and other educational centers.