پیش بینی آمادگی به اعتیاد براساس کژتنظیمی هیجانی و پایداری روانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: اعتیاد به عنوان مشکلی اساسی، از محدوده بهداشتی-درمانی فراتر رفته و به معضل روانی، اجتماعی و خانوادگی تبدیل شده است. این پژوهش با هدف پیش بینی آمادگی به اعتیاد براساس کژتنظیمی هیجانی و پایداری روانی در دانشجویان انجام شد.روش شناسی پژوهش: پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در سال 1403 بود. با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 200 نفر انتخاب و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه آمادگی به اعتیاد (وید و همکاران، 1992)، کژتنظیمی هیجان (گراتز و رومر، 2004)، پرسشنامه پایداری روانی (کانر و دیویدسون، 2003) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره و نرم افزار آماری SPSS-v26 استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین نمره کل کژتنظیمی هیجان با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان همبستگی مثبت و معنادار (547/0=r و 008/0>P)، و بین نمره کل پایداری روانی با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان همبستگی منفی و معناداری وجود دارد (512/0-=r و 006/0>P). تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای پیش بین با هم توان تبیین 29 درصد از واریانس آمادگی به اعتیاد در دانشجویان را داشته اند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان با شناسایی متغیرهای هیجانی و روانی میزان آسیب پذیری دانشجویان را در موقعیت های بحرانی کاهش داد.Predicting Addiction Readiness Based on Emotional Dysregulation and Psychological Resilience in College Students of Islamic Azad University Shiraz branch
Introduction and goal: Addiction, as a fundamental problem, has gone beyond the scope of health and treatment and has become a psychological, social and family problem. This research was conducted with the aim of predicting readiness for addiction based on difficulty in emotional regulation and mental resilience in students.Research methodology: The research was descriptive-correlational. The statistical population included all students of Islamic Azad University, Shiraz branch in 2024 200 people were selected by the available sampling method and answered the research tools including addiction readiness questionnaire (Wade et al., 1992), emotion dysregulation (Gratz and Romer, 2004), resilience questionnaire (Connor and Davidson, 2003). Pearson correlation test and multivariate regression and SPSS-v26 statistical software were used for data analysis.Findings: The results showed that there is a positive and significant correlation between the total score of emotion dysregulation and readiness for addiction among students (r=0.547 and P<0.008), and there is a negative and significant correlation between the total score of resilience and readiness for addiction among students. (r=-0.512 and P<0.006). The regression analysis also showed that the predictor variables were able to explain 29% of the variance of addiction readiness in students.Conclusion: According to the results, it is possible to reduce the vulnerability of students in critical situations by identifying emotional and psychological variables.