چکیده

پیشینه و اهداف: معلمان دارای شرایط متفاوت کاری با دیگر مشاغل هستند و فلات شغلی در بین معلمان به لحاظ ویژگی های شغلی و بافت سازمانی شیوع زیادی دارد؛ بنابراین این پژوهش به منظور بررسی رابطه فلات شغلی با پیامدهای کاری مثبت معلمان انجام شد. روش ها : پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها، کمی از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس دولتی شهرستان مهاباد بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 323 نفر با روش کوکران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد فلات شغلی میلمن (1992)، رضایت شغلی اسمیت و همکاران (1969)، تعهد عاطفی به سازمان میر و آلن (1997) و دلبستگی به کار پرایس (2003) استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه بین همه متغیرهای پژوهش، با فلات شغلی معنی دار بود (P=<0/05). از میان متغیرهای پژوهش به ترتیب رضایت شغلی (28/0-)، تعهد سازمانی (25/0-) و دلبستگی به کار (16/0-) دارای بالاترین ضریب همبستگی منفی با فلات شغلی بودند. همچنین نتایج آزمون آماری رگرسیون نشان داد که فلات شغلی تأثیر منفی و معناداری روی رضایت شغلی (156/0-=B)، تعهد (254/0-=B) و دلبستگی به کار (289/0-=B) معلمان دارد.

Examining the relationship between career plateau and positive work outcomes for teachers

Background and Objectives: Teachers have different working conditions than other professions, and career plateaus are highly prevalent among teachers in terms of job characteristics and organizational context. Therefore, this study was conducted to examine the relationship between career plateaus and positive work outcomes for teachers.Methods: The present study was based on an applied purpose and based on the data collection method, it was a quantitative descriptive-correlational type. The statistical population of this study included all teachers of public schools in Mahabad city, who were selected as the research sample using a random sampling method using the Cochran method. The standard questionnaires of Millman's job plateau (1992), Smith et al.'s job satisfaction (1969), Meyer and Allen's affective commitment to the organization (1997), and Price's job attachment (2003) were used to collect data.Findings: The results of the Pearson correlation coefficient test showed that the relationship between all research variables and job plateau was significant at the level of (P=<0.05). Among the research variables, job satisfaction (-0.28), organizational commitment (-0.25) and job attachment (-0.16) had the highest negative correlation coefficient with job plateau, respectively. Also, the results of the regression statistical test showed that job plateau has a negative and significant effect on job satisfaction (B=-0.156), commitment (B=-0.254) and job attachment (B=-0.289) of teachers.

تبلیغات