آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۴

چکیده

پیشینه و اهداف: خودکارآمدی دانشجویان نقش تعیین کننده ای در موفقیت تحصیلی و شغلی آن ها دارد. عدم توجه به این عامل مهم در دانشگاه ها و بویژه دانشگاه فرهنگیان که مأموریت اصلی آن، تربیت معلم است، می تواند نظام تعلیم و تربیت را دچار چالش کند. بنابراین ضروری است عوامل مؤثر بر خودکارآمدی دانشجویان در ابعاد مختلف ازجمله علمی، عاطفی و اجتماعی مورد مطالعه قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کارکردهای توسعه منابع انسانی دانشگاه در خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران تهران انجام شد. روش ها : روش تحقیق، توصیفی-همبستگی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان پسر پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و به تعداد ۱۲۴۳ نفر در رشته های آموزش ابتدایی، مشاوره و تربیت بدنی در مقطع کارشناسی بود. داده ها از نمونه ای به تعداد ۲۸۴ نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید چمران تهران به شکل تصادفی ساده جمع آوری شد و مدل سازی معادلات ساختاری  SEM به منظور بررسی نقش کارکردهای توسعه منابع انسانی در خودکارآمدی مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که مدل به دست آمده، از برازش مناسبی برخوردار است و کارکردهای توسعه منابع انسانی، نقش مهمی در خودکارآمدی دانشجویان دارد. به عبارت دیگر، بین کارکردهای توسعه منابع انسانی و خودکارآمدی دانشجویان، یک رابطه خطی و مثبت وجود دارد. نتیجه گیری: با درک و اجرای مؤثر کارکردهای توسعه منابع انسانی، دانشگاه فرهنگیان می تواند به طور قابل توجهی بر خودکارآمدی دانشجویان خود تأثیر بگذارد و  عملکرد آن ها را در ابعاد علمی، عاطفی و اجتماعی بهبود بخشد. این تحقیق می تواند به سیاست گذاران و مربیان، برای بهبود کیفیت آموزش، ایجاد فضایی که در آن دانشجویان احساس  توانایی برای دست یابی به اهداف خود کنند، کمک نماید. در مطالعات آینده باید اثرات بلندمدت کارکردهای عملکرد توسعه منابع انسانی بر خودکارآمدی دانشجویان و کمک به آن ها جهت موفقیت شغلی پس از فارغ التحصیلی بررسی شود.

The Role of University Human Resources Development Functions in Students' Self-Efficacy; Empirical Evidence from Farhangian University

Background and Objectives: Students' self-efficacy plays a decisive role in their academic and career success. Lack of attention to this important factor in universities, especially Farhangian University, whose main mission is teacher training, can challenge the education system. Therefore, it is necessary to study the factors affecting students' self-efficacy in various dimensions, including academic, emotional, and social. The present study aimed to investigate the role of university human resource development (HRD) functions in the self-efficacy of students at Farhangian University, Shahid Chamran Campus, Tehran. Methods: The research method was descriptive-correlational and based on structural equation modeling. The statistical population included all male students at Shahid Chamran Campus of Farhangian University in the academic year 1401-1402, with 1243 students in the fields of elementary education, counseling, and physical education at the undergraduate level. Data were collected from a sample of 284 students of Farhangian University, Shahid Chamran, Tehran, using simple random sampling. Structural equation modeling (SEM) was used to investigate the role of human resource development functions in self-efficacy. Findings: The findings showed that the obtained model has a good fit and that HRD functions play an important role in students' self-efficacy in academic, emotional, and social dimensions. In other words, there is a linear and positive relationship between HRD functions and students' self-efficacy. Conclusion: By understanding and effectively implementing HRD functions, Farhangian University can significantly affect the self-efficacy of its students and improve their performance in academic, emotional, and social dimensions. This research can help policymakers and educators to improve the quality of education, create an environment in which students feel capable of achieving their goals. Future studies should examine the long-term effects of HRD functions on self-efficacy and help them achieve career success after graduation.

تبلیغات