رویکرد تربیتی بازی ویدئویی ندای وظیفه(کالاف دیوتی)
آرشیو
چکیده
در دهه های اخیر، بازی های رایانه ای به بخشی مهم از زندگی نوجوانان و جوانان تبدیل شده اند و زمان قابل توجهی از اوقات فراغت آن ها را به خود اختصاص می دهند. این پژوهش با هدف بررسی رویکرد تربیتی بازی ویدئویی آمریکایی «ندای وظیفه» تأثیرات آن بر نوجوانان و جوانان انجام شده است. با استفاده از روش پیمایشی و پرسشنامه، داده های۴۲۰ نفر از نوجوانان و جوانان فعال درزمینه بازی های رایانه ای، جمع آوری و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که این بازی به طور معناداری بر افزایش خشونت، نهادینه سازی الفاظ رکیک و تقویت ضدیت با ملیت تأثیرگذار است. براساس تحلیل رگرسیونی، الفاظ رکیک با ضریب ۲۱۸/۰ بیشترین تأثیر را داشته، درحالی که خشونت و ضدیت با ملیت به ترتیب با ضرایب ۲۰۷/۰ و ۱۶۸/۰ در رتبه های بعدی قرار گرفتند. این نتایج بر لزوم توجه به شاخص های تربیتی در طراحی بازی ها و آموزش والدین و مربیان برای مدیریت استفاده از این رسانه تأکید می کند.The educational approach of the video game Call of Duty
Objective:In recent decades, video games have become a prevalent pastime among teenagers and young adults, who devote considerable time to playing them. Beyond their entertainment and commercial value, American video games, including Call of Duty, also serve educational and ideological purposes. The American gaming industry combines high production quality with deliberate messaging, embedding educational or persuasive objectives within its games. Video games possess a unique capacity to foster unconscious attachment in players, and gamification can shape user interactions in ways that influence adolescent education. This study evaluates the educational approach embedded in the American video game Call of Duty.Methods:Given the research subject and hypotheses, this study adopts an applied research design. Data were collected through surveys, questionnaires, and library research. Utilizing scenario analysis, the research follows a descriptive-analytical approach. By employing survey methods and questionnaire-based data collection, the study analyzes and describes the implications of Call of Duty’s educational approach.Results:The study surveyed a statistical sample of 420 individuals from the target population. All respondents were male, aged between 12 and 19, with educational levels ranging from 7th to 12th grade. Analysis of participant responses confirmed the research hypotheses, indicating that Call of Duty’s portrayal of violence, anti-nationalism, and foul language significantly impacts adolescent and young adult education indicators.Conclusions:Call of Duty is a politically charged game series that conveys explicit political messages by immersing players in specific scenarios. The historical roots of such games trace back to the 1980s, with many titles attempting to shape political narratives—rendering them, in a sense, educational. The study found that, from the perspective of respondents—particularly those drawn to violent content—Call of Duty contributes to the normalization of foul language and anti-nationalist sentiments among teenagers and young adults.