آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۶

چکیده

توسعه پایدار، توسعه ای است که توانایی برقراری توازن بین رشد اقتصادی و حفظ محیط زیست را داشته باشد. به طور دقیق تر می توان گفت توسعه پایدار نیازهای نسل حاضر را برآورده می-سازد، بدون آنکه به توانایی نسل های آینده در برآورده کردن نیازهایشان لطمه ای وارد کند. هدف مقاله حاضر بررسی وضعیت شاخص های توسعه پایدار در برنامه درسی دوره پیش دبستانی شهر اهواز بوده است. در این راستا از نمونه آماری شامل 78 کارشناس در حوزه برنامه-های درسی دوره پیش دبستانی استفاده گردید. به منظور برآورد مدل تجربی از روش تجزیه و تحلیل عاملی و ضرایب مکنون استفاده گردید. شاخص های استخراج شده برای متغیرهای توسعه پایدار در این مطالعه با استفاده از یک فراتحلیل نسبت به ادبیات تحقیق بدست آمده است. نتایج بدست آمده از متغیرهای مکنون برای شاخص های توسعه پایدار در برنامه درسی دوره پیش دبستانی نشان دهنده این بود که شدت اثر گذاری این مولفه ها به ترتیب برای مشارکت در حفاظت از محیط زیست، صرفه جویی در مصرف انرژی و بازیافت، وابستگی متقابل، تنوع زیستی و عدم خشونت بالاترین مقدار بوده است.

Investigating the status of sustainable development indicators in Ahvaz preschool curriculum

Sustainable development is a development that has the ability to establish a balance between economic growth and environmental protection. More precisely, it can be said that sustainable development meets the needs of the present generation, without harming the ability of future generations to meet their needs. The purpose of this article was to investigate the status of sustainable development indicators in the curriculum of the preschool period in Ahvaz city. In this regard, a statistical sample including 78 experts in the field of preschool curricula was used. In order to estimate the experimental model, factor analysis method and latent coefficients were used. The indices extracted for sustainable development variables in this study were obtained using a meta-analysis compared to the research literature. The results obtained from Maknoon variables for sustainable development indicators in the preschool curriculum showed that the intensity of the effects of these components were respectively for participation in environmental protection, saving energy consumption and recycling, interdependence, diversity Biological and non-violence has been the highest value.

تبلیغات