چکیده

از دیدگاه فقه اسلامی مکلفی که مرتکب گناهان و خطاهایی شود که برای آنها در شرع مجازات معینی تحت عنوان حد مشخص نشده باشد، در حق او تعزیر جاری می شود مسئله ای که در اینجا مطرح می شود این است که کودکان غیر بالغ و ممیز با توجه به اینکه به سن تکلیف شرعی نرسیده اند، آیا در مورد آنها نیز تعزیر جاری می گردد؟ بر اساس آنچه از کتب روایی و فقهی برمی آید اصل اولیه در هر فردی عدم ولایت داشتن دیگران بر اوست مگر در مواردی که از طریق شرع استثنا شده باشد، یکی از آن موارد کودکانی هستند که مبتلا به گناهانی می شوند که در شرع برای آنها حد تعیین شده است، مانند: زنا، لواط. همچنین گناهان دیگری که در شرع حد مشخصی ندارند. برای جلوگیری از عصیان و تعدی این کودکان و جلوگیری از انحرافات آنها و پرهیز از عادت آنها بر این گناهان لازم است مجازاتی برای آنها در نظر گرفته شود. بنابراین با توجه به نوع گناه و شرایط و وضعیت جسمانی کودکان و جلوگیری از انحرافات جنسی، متناسب با این کودکان مجازاتی در نظر گرفته می شود افرادی که عهده دار تعزیر و تأدیب کودک می باشند، شامل؛ حاکم، ولی، وصی هستند. آنها در اجرای احکام الهی نباید به جهت تشفی دل خود از اجرای حق تجاوز کنند که در این صورت ضامن می باشند. هدف از این تحقیق آشنایی والدین و متصدیان تربیت کودک با مسائل فقهی و حقوقی می باشد که در سایه تربیت صحیح، علاوه بر پیشگیری از انحرافات اخلاقی و تربیتی فرزندان، زمینه رشد و تعالی فرزندان و سلامت اجتماع را فراهم کنند. این تحقیق به شیوه علمی توصیفی و از طریق کتابخانه ای جمع آوری شده است.

A Comparative Study of the Agents of Punishment and Disciplining Children from the Perspective of Jurisprudential Schools

From the perspective of Islamic jurisprudence, if a responsible person commits a sin or error for which a specific punishment called Hadd is not prescribed in Sharia, Ta'zir (discretionary punishment) is imposed upon them. The question that arises here is whether Ta'zir is also applicable to non-baligh (underage) and discerning children who have not reached the age of religious maturity? Based on what can be inferred from books of narrations and jurisprudence, the primary principle for every individual is the absence of guardianship by others, except in cases where an exception has been made by Sharia. One of those cases is when children commit sins for which Hadd punishments have been prescribed in Sharia, such as adultery and sodomy. Additionally, for other sins that do not have a specific Hadd punishment in Sharia. To prevent the rebellion and transgression of these children, to stop their deviations, and to avoid their habit of committing these sins, it is necessary to prescribe punishments for these cases. Therefore, considering the type of sin, the physical condition of the children, and the prevention of sexual deviations, a punishment proportionate to these children is prescribed. Individuals such as the ruler, guardian, and trustee are responsible for punishing and disciplining the child. In executing divine rulings, they must not transgress the limits of justice for the sake of their own satisfaction, otherwise they will be held liable. The aim of this research is to familiarize parents and those in charge of child upbringing with the jurisprudential and legal issues that, through proper upbringing, can prevent moral and educational deviations in children and create an environment for their growth, development, and societal well-being. This research has been conducted using a descriptive scientific method and a library-based approach

تبلیغات